Cykelmarkedet: 3 cykel-producenter | Afsætning A

  • HHX 2. år
  • Afsætning A
  • 10
  • 13
  • 3559
  • PDF

Cykelmarkedet: 3 cykel-producenter | Afsætning A

Afsætningsopgave om 3 cykel-producenter. Indeholder mange nyttige punkter inden for en analyse af "special"-cykelmarkedet. Kommer ind omkring PEST-analyse, konkurrenceanalyse, markedsudvælgelsesmetode osv.

Indhold

Forord ……………………………………………………………………… 3
Parameteranvendelsen ……………………………………………………. 5
Købemotiver ……………………………………………………………….. 6
Konkurrenceforhold ………………………………………………………. 7
Konkurrencestrategi ………………………………………………………. 9
PEST analyse ………………………………………………………………. 11
Eksportmarkeder ………………………………………………………….. 13
Specifikke produkt- og markedsforhold …………………………………. 15

Uddrag

Forord

Vi lever i et moderne samfund, hvor køb af et produkt ikke kun sker på baggrund af et praktisk henseende. For nogle produktgrupper handler det ikke blot om deres funktionalitet, men også deres designmæssige detaljer. Herunder har vi bla. cykelproducenterne, hvis marked i høj grad er præget af nye præferencer indenfor design og kvalitet. At være et transportmiddel er cyklens hovedfunktion, men når folk skal ud og købe den, er det ikke hovedfunktionen som spiller nogen væsentlig rolle for køberen, da alle cykler jo trods alt kan køre.
Nej, her spiller design en væsentlig rolle. At købe en cykel kan i store træk sammenlignes med at købe en bil. Vi vil gerne have noget, der afspejler vores stil og personlighed, idet produktet skal bruges offentligt. Man ser derfor mange forskellige designs ude hos forhandlerne, som henvender sig til forskellige målgrupper, men som noget nyt er der visse cykleproducenter, som har slået øjnene op for endnu mere brugerfikseret strategi – nemlig at lade forbrugerne sætte deres eget præg på den cykel de køber.
Den moderne forbruger tænker mere individuelt end nogensinde før og stiller langt større krav til design og kvalitet. Den moderne forbruger vil gerne have noget, som er unikt og skiller sig ud fra alt andet. Dette gør sig også gældende for cykler, og på næste side har jeg fået til opgave at beskrive nogle udvalgte cykelmærker, som netop kører med ideen om, at lade forbrugeren selv bestemme designet... Køb adgang for at læse mere

Cykelmarkedet: 3 cykel-producenter | Afsætning A

[1]
Bedømmelser
  • 08-11-2012
    fin nok opgave mangler bare noget mere generelt om markedet.