Omverdensmodellen

  • HHX 1. år
  • Afsætning A
  • 12
  • 8
  • 1440
  • PDF

Omverdensmodellen

I denne opgave vil jeg komme nærmere ind på omverdensmodellen og besvare følgende spørgsmål:

1. Hvorfor skal en virksomhed være opmærksom på sine konkurrenter?
2. Find eksempler på at demografisk udvikling kan være relevant for en virksomhed.
3. Argumenter for hvor du vil placere ”stigende interesse for Valentinsdag” i omverdensmodellen.
4. Giv eksempler på sager, hvor massemedierne har haft stor fokus på en virksomhed.
5. Hvorfor bliver mange virksomheder nødt til at interessere sig for miljøproblematikker?
6. Nævn nogle virksomheder som har været meget påvirket af de dårlige økonomiske konjunkturer i 2009/2010.
7. Giv eksempler på brancher, hvor den teknologiske udvikling har stor relevans.

Lærers kommentar

"En af de flotteste omverdensmodeller jeg har set - intet mindre end 12!"

Indhold

Indledning
Forskellen på en virksomheds afhængige og uafhængige omverden
Hvorfor skal en virksomhed være opmærksom på sine konkurrenter?
Find eksempler på at demografisk udvikling kan være relevant for en virksomhed.
Argumenter for hvor du vil placere ”stigende interesse for Valentinsdag” i omverdensmodellen.
Giv eksempler på sager, hvor massemedierne har haft stor fokus på en virksomhed.
Hvorfor bliver mange virksomheder nødt til at interessere sig for miljøproblematikker?
Nævn nogle virksomheder som har været meget påvirket af de dårlige økonomiske konjunkturer i 2009/2010.
Giv eksempler på brancher, hvor den teknologiske udvikling har stor relevans.
Kilder

Uddrag

Forskellen på en virksomheds afhængige og uafhængige omverden
Forskellen i en virksomheds afhængige og uafhængige omverden er hovedmæssigt, hvor meget kontrol de har over de forskellige grupper, og hvor tit der er ”kontakt” med dem.
I den afhængige omverden, også kaldet nærmiljø, er der følgende grupper: Kunder, mellemhandlere, konkurrenter og leverandører.
Alle disse grupper er noget, som virksomheden har mere elle mindre daglig kontakt med, og derfor har en direkte påvirkningsmulighed. Et eksempel på dette kunne være, at sende ”Mystery shoppers” ud til ens virksomheds konkurrenter, for at se hvad de forskellige ting koster, og ud fra det, sætte nogle nye og mere konkurrencedygtige priser. Det er selvfølgelig vigtigt at have lavere priser end ens konkurrenter, men der er ingen grund til, at priserne er for lave og desuden ikke for høje, så folk tænker, at det de sparer er så lidt, at det kan være lige meget hvilken butik de køber varen i! kort sagt, er den afhængige omverden noget virksomheden har en høj kontrol over, og kan påvirke så det kommer dem selv til gode.
I den uafhængige omverden, også kaldet fjernmiljø, er der følgende grupper: Miljø, teknologiske forhold, internationalt miljø, massemedier, interesseorganisationer, kultur, demografi, økonomi, politik og lovgivning. I disse grupper er kontakten ikke særlig hyppig, og der er ingen påvirkningsmuligheder. Det eneste en virksomhed kan gøre ,,,... Køb adgang for at læse mere

Omverdensmodellen

[7]
Bedømmelser
  • 15-01-2012
    Givet af HHX-elev på 3. år
    .........................................................
  • 18-11-2014
    fin opgave hvis man er gået i stå
  • 08-10-2013
    Givet af Elev på 4. år
    Fucking syg opgave, hjalp mig meget.
  • 19-08-2013
    Meget brugbart virrrrrrrrrrrkeligt godt