Odder Barnevognsfabrik A/S - Erhvervscase

  • HHX 2. år
  • Erhvervscase
  • 12
  • 14
  • 4617
  • PDF

Synopsis: Odder Barnevognsfabrik A/S - Erhvervscase

Opgaven er en omfattende erhvervscase om Odder Barnevognsfabrik A/S (Oddervognen), som bl.a. indeholder en virksomhedsbeskrivelse, en undersøgelse udfordringer for koncernen, med kig på løsninger og konkvenser heraf, samt en gennemgang af værdikæden, de 4 p'er og SWOT-analysen.

Følgende udfordringer er udvalgt til undersøgelse i opgaven:
Udfordring 1 - Opkøbt af deres eneste kunde
Udfordring 2 - Stor lagerbinding på 3,5 millioner
Udfordring 3 - Dyreste på markedet
Udfordring 4 - Kommunerne fokuserer mere på pris i stedet for kvalitet
Udfordring 5 - For mange leverandører

Lærers kommentar

Kanon flot virksomhedsbeskrivelse. En meget meget flot struktureret synopsis.

Elevens kommentar

Eventuel kun 4 problemstillinger fremfor 5

Indhold

Indeholder:
Virksomhedsbeskrivelse
Problemstillinger, løsninger og konsekvenser
1. Opkøbt af deres eneste kunde
2. Stor lagerbinding på 3,5 millioner
3. Dyreste på markedet
4. Kommunerne fokuserer mere på pris i stedet for kvalitet
5. For mange leverandører
Konklusion
bilag 1: værdikæden
bilag 2: SWOT
bilag 3: de 4 p'er
bilag 4: fremtidig strategi
bilag 5: konkurrencemæssig position
bilag 6: konkurrence strategier
bilag 7: e-handel
bilag 8: omverdensmodellen
Bilag 9: Målgruppe
Bilag 10: sociale købemotiver
Bilag 11: regnskab

Uddrag

"Virksomhedsbeskrivelse:
Odder Barnevognsfabrik A/S blev grundlagt i 1853 af Roland Petry. Odder Barnevognsfabrik A/Se A/S er en produktionsvirksomhed, som producerer barnevogne og diverse udstyr (se bilag 3: de 4 p'er).

I dag er Odder barnevognsfabrik A/S ejet af BabySam, som er virksomhedens distributionskanal (se bilag 4: fremtidig strategi). Siden Odder Barnevognsfabrik A/S's grundlæggelse har virksomheden fokuseret utrolig meget på kvaliteten (se bilag 1: værdikæden, bilag 2: SWOT og bilag 3: de 4 p'er).

Ydermere differentierer Odder Barnevognsfabrik A/S sig også meget da de tilbyder et unikt produkt og samtidig har en stor del af totalmarkedet (se bilag 5: konkurrencemæssig position og bilag 6: konkurrence strategier). Odder Barnevognsfabrik A/S har utrolig mange stærke sider heriblandt deres solide og høj kvalitets barnevogne (se bilag 2: SWOT-analyse). Odder Barnevognsfabrik A/S gør meget brug af deres hjemmeside, hvilken også fungerer som informationskanal (se bilag 7: e-handel).

Barnevognsbranchen er en utrolig svær branchen at befinde sig i. Der er utrolig mange faktorer man skal tage hensyn til. Odder Barnevognsfabrik A/S bestræber sig på, at opnå større kendskabsgrad på eksportmarkederne (se bilag 8: omverdensmodellen)..."... Køb adgang for at læse mere

Odder Barnevognsfabrik A/S - Erhvervscase

[18]
Bedømmelser
  • 28-04-2011
    Givet af HHX-elev på 3. år
    God opgave og man kan sagtens bruge den som inspiration.
  • 12-05-2011
    Smadder god inspi! Hjalp mig godt på vej!.. Mindre trykfejl i resultat
  • 12-04-2016
    God opgave, kan bruges en hel del til inspiration
  • 01-05-2014
    God inspirations opgave