Noter til teorier i Kommunikation/IT
- HTX 1. år
- Kommunikation/It C
- Ingen givet
- 7
- 1144
- Word2003
Noter til teorier i Kommunikation/IT
Forskellige noter til teorier til faget Kommunikation/IT.
Bl.a:
Laswell's kanylemodel
Støj i kommunikationssituationer
Maslows behovspyraide
Mosacic
Versaler/kapitæler
Navigation på internetsider
Farvesystemer
Nyhedstrekant
etc.
Uddrag
1. Hvad er Laswell's kanylemodel?
Det er den første kommunikationsmodel, der blev lavet i 1930'erne. Også kaldet De fem H'er. Kanylemodellen består af afsenderen – budskab – medie – kodning – modtager. Laswell mente at hvis bare afsenderen gjorde sit arbejde godt nok, så kunne afsenderen nærmest sprøjte budskabet ind i modtageren. Afsenderen er altså den centrale aktør, og hvis han bare har valgt det rigtige sprog og rigtige kanal, så vil modtageren passivt modtage budskabet og købe varen.
2. Hvad er “støj” i en kommunikationssituation?
Nogle gange kan den meddelelse der bliver afsendt ikke få den effekt, som afsenderen har tænkt. Dette kan skyldes støj. Alt hvad der forstyrre en kommunikation er støj. F.eks. ”knasen” i radio og telefon. Tekniske fejl, menneskelig fejl.
Støj kan også være irrelevante signaler. For mange effekter, besværlige figurer, lyde, tekster med for mange forskellige skrifttyper og skriftstørrelser... Køb adgang for at læse mere Allerede medlem? Log ind