Markedsføringsloven | Noter

  • HHX 3. år
  • Erhvervsret C
  • Ingen givet
  • 4
  • 1525
  • PDF

Markedsføringsloven | Noter

Noter om markedsføringsloven.

Uddrag

Erhvervsret Markedsføringsloven
Markedsføring: Virksomheden vil få kunden til, at vælge dem frem fra konkurrenten og sælge deres produkter.

Hvem holder øje med, at markedsføringens loven bliver overholdt: Det er forbrugerombudsmanden. Forbrugerombudsmanden fører tilsyn med overholdelse af loven (markedsføringsloven § 22). Ifølge loven kan han kræve oplysninger, som er nødvendige til at beslutte om virksomhedens oplysninger er vildledende, urigtige eller om der er tale om manglende oplysning. Hvis det ikke bliver overholdt kan han give en bøde.

Efter forhandling kan han modtage tilsagn fra erhvervsdrivende om en handlemåde.
Eks. Et påbud i mod porno blade i børnehøjde.
• Overtrædelse af et påbud straffes med max 4 måneder (§ 23) - han kan straffes med højst 4 måneders fængsel (§ 23, 2).
• Anlægge sager om forhold (§ 27)
• Anlægge straffesager (§ 19, 7 § 30
• Afgive forhåndsaftale (§ 25) (ombudsmanden kommer og tjekker om det er okay)
• Bistår en flerhed af forbrugere af erstatningssager mod erhvervsdrivende § 28
• Han udarbejder og offentliggør retningslinjer for markedsføring efter forhandling med repræsentanter og forbruger organisationer (§ 24)
• Han kan lægge foreløbigt forbud, det skal allerede følges op med en retssag næste hverdag, kan sagen ikke afgøres vil dom senest falde om 5 hverdage efter anlægget, så kan retten bestemme om at forlænge forbuddet (§ 29, 1 og 2)... Køb adgang for at læse mere

Markedsføringsloven | Noter

[10]
Bedømmelser
  • 01-11-2010
    Super gode noter, både til eksamen og til timerne :)
  • 05-06-2011
    niceeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee
  • 08-02-2014
    hvaaaaaaaaaad sååååååååå gamle dreng
  • 16-06-2013
    god til eksamen og almindelig brug