Notat til afsætning, kap. 1-13 i International markedsføring 3. udgave
- Universitet el. Videregående 1. år
- Andet
- Ingen givet
- 21
- 4309
Noter: Notat til afsætning, kap. 1-13 i International markedsføring 3. udgave
Uddybende notater der gennemgår alle punkter fra kap. 1-13 i bogen "international markedsføring 3. udgave, Trojka".
Erhvervsakademiet Dania
Studienets kommentar
International handel og markedsføring 2010.
Uddrag
Parametermix (Marketingmix, handlingsparametre, de 4 P'er) s. 18
Et parametermix rettes mod en bestemt målgruppe ting V kan skrue på overfor målgruppen, del af markedsføringen
- Produkt
o Selve produktet
Funktion – kvalitet
• Funktionelle kvalitet: Konkrete, objektive egenskaber. Fx bil, antal L/km
• Smagsmæssigt kvalitet: ”subjektive” egenskaber. Fx bilens farve, design osv.
• Tillægsydelser = kvasiteknisk kvalitet = psykologisk brugsværdi. Fx bilens mærke, image, status
Design – mærkenavn
• Producentmærke, fx rynkeby Coca Cola
• Handelsmærke, kædens eget mærke = private label, fx Spars kaffe
Emballage – størrelse
• Salgsfunktion
o Differentiere deres produkt via emballage
o Genkende
o Signalere (Fx kvalitet eller JBS som signalerer sex)
o ”højt råbende”
• Beskyttende funktion
o Må ikke gå i stykker, ikke bakterier (kød), nem at transportere
• Miljøvenlig
o Fx mælkekartoner eller genbrugs poser
o Sortiment
Bredt/flat
Smalt/dybt
Smalt/fladt, kiosk på et stadion
Dybt/bredt, stormagasin
o Service
Tillægsydelse, god service når man får mere end forventet, før- under og efter købet.
o Garanti... Køb adgang for at læse mere Allerede medlem? Log ind