Notat til afsætning, kap. 1-13 i International markedsføring 3. udgave

  • Universitet el. Videregående 1. år
  • Andet
  • Ingen givet
  • 21
  • 4309
  • PDF

Noter: Notat til afsætning, kap. 1-13 i International markedsføring 3. udgave

Uddybende notater der gennemgår alle punkter fra kap. 1-13 i bogen "international markedsføring 3. udgave, Trojka".

Erhvervsakademiet Dania

Studienets kommentar

International handel og markedsføring 2010.

Uddrag

Parametermix (Marketingmix, handlingsparametre, de 4 P'er) s. 18
Et parametermix rettes mod en bestemt målgruppe  ting V kan skrue på overfor målgruppen, del af markedsføringen
- Produkt
o Selve produktet
 Funktion – kvalitet
• Funktionelle kvalitet: Konkrete, objektive egenskaber. Fx bil, antal L/km
• Smagsmæssigt kvalitet: ”subjektive” egenskaber. Fx bilens farve, design osv.
• Tillægsydelser = kvasiteknisk kvalitet = psykologisk brugsværdi. Fx bilens mærke, image, status
 Design – mærkenavn
• Producentmærke, fx rynkeby Coca Cola
• Handelsmærke, kædens eget mærke = private label, fx Spars kaffe
 Emballage – størrelse
• Salgsfunktion
o Differentiere deres produkt via emballage
o Genkende
o Signalere (Fx kvalitet eller JBS som signalerer sex)
o ”højt råbende”
• Beskyttende funktion
o Må ikke gå i stykker, ikke bakterier (kød), nem at transportere
• Miljøvenlig
o Fx mælkekartoner eller genbrugs poser
o Sortiment
 Bredt/flat
 Smalt/dybt
 Smalt/fladt, kiosk på et stadion
 Dybt/bredt, stormagasin
o Service
 Tillægsydelse, god service når man får mere end forventet, før- under og efter købet.
o Garanti... Køb adgang for at læse mere

Notat til afsætning, kap. 1-13 i International markedsføring 3. udgave

[6]
Bedømmelser
  • 10-01-2016
    Nogen finde noter, som beskriver kapitlerne ret godt, og giver en god overordnet forståelse af begreber, modeller etc. De er nemme at forstå, og korrekturlæsningen er også fint opstillet. Jeg synes dog der er lidt forvirring omkring at der ind i mellem bliver skrevet i parentes "se Mikkels noter" de noter er ikke til rådighed i dokumentet, hvilket giver en form for forvirring. De sidste to kapitler er meget hurtigt gennemgået, og da det er to kapitler som kan være svære at forstå synes jeg ikke de bliver gennemgået grundigt nok. Overordnet set fine notater. Notaterne vil hjælpe dig der er helt på bar bund og ikke har tid eller lyst til at læse alle 13 kapitler ;)
  • 05-03-2012
    Super godt, giver et nemt og hurtigt overblik over de forskellige kapitler
  • 12-10-2015
    Gode og overskuelige noter :)
  • 14-09-2014
    Givet af Studerende på 2. år
    Det er ok noter og giver et godt indblik i markedsføring