Mozart og Operaen Figaros Bryllup

  • HF 2. år
  • SSO (Musik B)
  • 10
  • 16
  • 5390
  • PDF

Mozart og Operaen Figaros Bryllup

En stor opgave omkring Wolfgang Amadeus Mozart, hans samfundsmæssige og kulturelle samtid samt hans musik. Indeholder udover en historisk gennemgang af operaen, en analyse af Figaros Bryllup - både musik og tekst.

Indhold

Indledning 1
Musikalske samtid 2
Handlingsreferat 4
Analyse af parametre 6
”Cinque… dieci… venti” (Duet mellem Figaro og Susanna) 6
Form 6
Harmonik (takt 42-52) 6
Dynamik 7
”Porgi, amor” (Grevindens arie) 9
Form 9
Harmonik (takt 19-36) 9
Dynamik 10
”Voi, che sapete che cosa è amor” (Cherubinos arie) 11
Form 11
Harmonik (takt 29–42) 12
Dynamik 12
Sammenligning 13
Vurdering 14
Konklusion 15

Uddrag

Musikalske samtid

Den samfundsmæssige udvikling Europa i 1700-tallet blev domineret af borgerskabets opgør med de feudale institutioner. Selvom denne befolkning kun udgjorde en lille del af hele borgerskabet, var det dem som var dominerende når man kigger på politik, økonomik og kultur. Man kaldte offentligheden for privatlivets udadvendte side. Den dominerende befolkning, var den arbejdsløse og ejendomsløse majoritet.
Musikken i 1700-tallet tilpassede sig samfundet, og blev en vigtig del af borgerskabets tilværelse og selvforståelse. Musikken kom nu ud til offentligheden, hvor den før kun havde været en del af kirken, kammeret og teatret. Den fornemste genre i borgerlig selskabsmusik var strygekvartetten, som man også kaldte kammermusikken.
For at man kunne blive accepteret som publikum, var der to betingelse, som skulle være i orden, man skulle have penge nok, og man skulle være ordentligt dannet. Begge var noget som man kun fandt hos de bedrestillede. Operaen var dengang ikke kun et sted hvor man lyttede til musikken, man blev også bekræftet i sit dannelses niveau og klassetilhørsforhold.
I midten af 1700-tallet, delte man det borgerlige musikpublikum op i to klasser:
Kenner, som var dem som tilhørte dannelseseliten (mindretallet) – og som havde kendskab til musikken. Og –
Liebhaber, de som var relativt udannet, men som opfyldte dannelseskravet, der der var adganstegnet til middelklassen.
Den komiske - og seriøse opera eksisterede i det 18. århundrede, som det havde gjort i det 17. og ville gøre i det 19., men den ændrede karakter i det 18. århundrede. Den offentlige opera begyndte i sidste del af 1700-tallet, at dominere hofoperaen. Og i slutningen af 1700-tallet udtrykte det borlige publikum selvforståelse og respekterede borgerlige normer for moral og smag.
Da den komiske opera blev udviklet i Italien, blev det til ... Køb adgang for at læse mere

Mozart og Operaen Figaros Bryllup

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.