SSO i musik om Vivaldi og den barokke periode

  • HF 2. år
  • Musik B (SSO)
  • Ingen givet
  • 15
  • 4346
  • PDF

SSO i musik om Vivaldi og den barokke periode

Jeg har i min opgave valgt, at beskæftige mig med en af den barokke tids store komponister, Vivaldi og 2 satser af et af hans berømte værker, ”De 4 årstider” fra 1725

Jeg vil i opgaven lave en redegørelse for den barokke periode og en kort biografi af komponisten A. Vivaldi

Hvad angår musikken vil jeg give en beskrivelse af den barokke koncertform, samt lave en sammenlignende analyse af ”Efteråret”' 3. sats og ”vinter” 1. sats. I analysen vil jeg særligt lægge vægt på ”efteråret” 3. sats.

Sidst men ikke mindst vil jeg vise eksempler på barokke træk både i ”De 4 årstider” og mere generelt.

Og hvorfor har jeg så valgt at skrive opgave om dette emne? Det er af den simple grund at musik altid har været en stor del af mit liv. Jeg er meget fascineret af de mange forsiringer og ornamenteringer der er i den barokke tid.

Jeg vil ved hjælp at diverse bøger og internetsider finde den nødvendige viden jeg mangler. Jeg vil gå til opgaven med stort engagement og netop fordi jeg er meget interesseret i musik og dette emner bliver det ikke svært at fastholde fokus.

Det er mit håb at jeg i denne opgave får fremhævet Vivaldi som den fænomenale komponist jeg synes han er.

Indhold

Indledning. 2
Den barokke periode, år 1600-1750. 3
Antonio Vivaldi. 4
Den barokke koncertform. 4
Rondoformen. 5
I den franske rondo 6
Den italienske rondo 6
Sonaterondo. 6
Analyse. 8
”Efteråret” 3. sats. 8
”Vinteren” 1. sats. 11
Sammenligning. 13
Tidstypiske musikalske stiltræk. 14
Konklusion. 15
Litteraturliste. 16
Noder. 16
Bøger. 16
Internetsider. 16

Uddrag

Den barokke periode, år 1600-1750.

I den barokke periode koncentrerede magten sig om 2 poler, kongen (fyrsten) og kirken. Dette skete på trods af renæssancens kamp for at frigøre og selvstændiggøre det enkelte menneske.
Typisk for barokken er at den kan virke overdreven, umådeholden og svulstig på grund af sine mange ornamenteringer både i det musikalske, arkitekturmæssigt og i kunsten. Hovedformålet med alt der blev fremstillet i barokken var, at imponere. Inden for arkitekturen var der et stort behov for at demonstrere sit herredømme over naturen. Dette herredømme kom tit til udtryk ved at man formede naturen efter ønske. Træer, der voksede ”forkert”, tvang man i form efter hvilken figur man selv ønskede træet skulle have.
Det var faktisk først under barokken, at brugen af instrumenter førte til, at der opstod rent selvstændigt instrumentalt musik
Under Kong Christian IV's regeringstid blev barokmusikken brugt til at vise kongens magt. Christian IV brugt mange penge på at gøre musikmiljøet ved det danske hof så godt, at det kunne måle sig med de mange andre store musikcentre i Danmark. Og en overgang lykkedes det endda at gøre det til Europas førende.
Barokkens mange faser kommer især til udtryk gennem de mange ornamenteringer. Og det var ikke bare i kunsten der blev forsøgt nye former. I barokken eksperimenterede man også med de forskellige musikinstrumenters udformning
I barokmusikken er der i høj grad gjort brug af forsiringer. Dette er med til at skabe samme finesse i musikken som gør sig gældende for alt andet kunstnerisk i barokken.
Kontrast og mangfoldighed er umiddelbart de ord der betegner barokken bedst... Køb adgang for at læse mere

SSO i musik om Vivaldi og den barokke periode

[7]
Bedømmelser
  • 10-02-2006
    ok
  • 28-02-2006
  • 15-09-2013
    Nogenlunde opgave, kan bruges.
  • 28-10-2011
    Givet af 3.g'er på STX
    Det er ok, ikke fremragende, men overordnet godt

Materialer relateret til SSO i musik om Vivaldi og den barokke periode.