SSO om modstandsbevægelsen og jernbanesabotage

  • HF 2. år
  • SSO (Historie B)
  • 10
  • 14
  • 3698
  • PDF

SSO om modstandsbevægelsen og jernbanesabotage

SSO i Historie om modstandsbevægelsen og jernbanesabotage

SSO'en tager udgangspunkt i Aage Trommers teorier, samt Jørgen Kielers selvbiografi, "Hvorfor gjorde I det?", og behandler mange aspekter af modstandsbevægelsens jernbanesabotage i Danmark. Konklusionen handler om hvad der efter min mening blev opnået/ikke opnået for modstandsbevægelsen.

Opgaveformulering
Hvad førsøgte modstandsbevægelsen at opnå ved sabotagen? Og: Udrettede de overhovedet det, de ville?

Indhold

Indledning
Baggrund og formål:
2. Modstandsbevægelsens formål med sabotagen:
Omfang
Midler og metode:
Et eksempel på en jernbaneaktion:
Organisation
Aage Trommer vs. Jørgen Kieler.
Konklusion
Litteraturliste
Abstract

Uddrag

Baggrund og formål:

1. De Danske Jernbaners betydning for tyskerne:
For at kunne sige noget om formålet med sabotagen af de danske jernbaner, må man se på, hvilken betydning, de danske jernbaner havde for tyskerne. AT deler den Tyske jernbanetrafik i Danmark op i de tre følgende kategorier:

A) Alle former for trafik i Danmark:
Den indenlandske trafik foregik både som hele tog til og fra Danmark, og som enkelttransporter , og omfattede både tropper og materiel. Materiellet kunne være alt fra våben til cement. Faktisk kunne transporterne af cement o.lign. I efteråret '43 omfatte flere hundrede vogne dagligt.

Størsteparten af denne trafik foregik vest for Storebælt. Selv om denne transport var meget omfattende, havde den ikke nogen særlig taktisk betydning, da den ikke havde forbindelse med andre operationer på fronterne. Danmark regnedes, endnu på dette tidspunkt, for bagland rent operativt set.

AT mener altså, at denne trafik ikke ville være nødvendig at bruge tid på. Dette giver også mening, eftersom denne kategori kun er trafik indenfor grænserne, og derfor i tysk ... Køb adgang for at læse mere

SSO om modstandsbevægelsen og jernbanesabotage

[5]
Bedømmelser
  • 04-11-2010
    Givet af HFe-elev på 1. år
    rigtig god opgave som besvarer spørgsmålene ganske godt.
  • 03-11-2017
    Givet af HF-elev på 2. år
    godt eksemple på en sso.
  • 28-02-2011
    fin opgave, god hjælp
  • 26-03-2010
    det er en okay opgave.