SRO om Bang og Olufsen

SRO om Bang og Olufsen

Vi havde til opgave at lave en "mini SRP" om Bang og Olufsen i Afsætning B og Virksomhedsøkonomi B, hvor vi skulle foretage en masse analyser af virksomheden strategier og regnskaber, og hvordan finanskrisen har påvirket virksomheden.

Indhold

Resume 2
Virksomhedsbeskrivelse 2
SWOT-Analyse 2
De 4p'er 3
Se bilag 1 3
Produkt 3
Pris 4
Place 4
Promotion 4
People 4
Vækststrategier 4
Se bilag 2 4
Intensivering 4
Integration 4
Diversifikation 5
Fremtidige vækststrategier for B&O 5
Vurdering 5
Konkurrence strategi 5
Overlevelsesmodel 5
Se bilag 3 6
Vurdering af overlevelsesmodel 6
Porters 4 Konkurrencestrategier 6
Se bilag 4 6
Vurdering af konkurrencestrategi 6
Konkurrencemæssig position 7
Porters five forces 7
Se bilag 5 7
Potentielle nye konkurrenter 7
Leverandørernes forhandlingsstyrke 7
Kundernes forhandlingsstyrke 7
Konkurrencen fra substituerende produkter 8
Konkurrencesituationen på markedet 8
Vurdering af Porters five forces 8
Konkurrencemæssig position 8
Vurdering af konkurrencemæssig position 9
Se bilag 6 9
Regnskabsanalyse 9
Nettoomsætning 9
Bruttofortjenesten 9
Resultat før renter 9
Resultat 9
Aktiver 9
Egenkapitalen 9
Gældsforpligtelser 10
Samlet vurdering af rentabiliteten i Bang og Olufsen 10
Afkastningsgrad 10
Overskudsgrad 10
Aktivernes omsætningshastighed 10
Gældsrenten 10
Egenkapitals forretning 10
Konklusion 11
Bilag 12

Uddrag

Virksomhedsbeskrivelse
Bang & Olufsen a/s blev grundlagt i 1925 i Stuer, af Peter Bang og Svend Olufsen. Bang & Olufsen er kendt i hele verden for deres karakteristiske sortiment af kvalitetsaudio-. video og multimedieprodukter. B&O's produkter ligger i tæt linie med deres vision, som lyder: ”Mod til at overskride grænser for at skabe oplevelser, der overrasker og holder”. B&O's brand er ”det danske kvalitets mærke”. Gennem en masse hårde tider, har B&O formået at produktudvikle, så de hele tiden har været fremme med deres høje kvalitet og flotte design. I dag beskæftiger B&O over 2.550 ansatte og nåede i 2006/07 en omsætning på 4.376 mio. B&O's produkter har skabt en unik tiltrækningskræft, idet de også er begyndt at samarbejde med fx. Audi, hvor de laver lyd systemer til deres biler.
Ca. 1.200 forhandlere sælger Bang & Olufsen produkter i mere end 100 lande gennem et stort og omfattende netværk af detailforhandlere. Ca. 65 % af disse butikker er B1-butikker, som kun sælger Bang & Olufsen produkter. B1-butikkerne udgør 81 % af den samlede omsætning.

SWOT-Analyse
Vi vil lige kort gennemgå en SWOT-anaylse af selskabet, så deres stærke og svage sider samt muligheder og trusler er mere tydelige, hvorefter det er nemmere at danne et bedre billede af virksomheden, og hvad de står for. Vi har valgt kun at nævne de mest væsentlige forhold i analysen... Køb adgang for at læse mere

SRO om Bang og Olufsen

[12]
Bedømmelser
  • 29-11-2010
    God til inspiration.
  • 16-03-2011
    Givet af HHX-elev på 2. år
    Det er en rigtig god opgave, som giver et godt billede af hvordan man skal gribe den an.
  • 24-05-2012
    Givet af HHX-elev på 2. år
    god regnskabs analyse
  • 01-05-2012
    Jeg vil mene at denne opgave ikke er et rent 10 tal, da i kan lick my kar´.