Markedsføring og social ansvarlighed

  • Universitet el. Videregående 2. år
  • Andet
  • Ingen givet
  • 26
  • 6362
  • PDF

Markedsføring og social ansvarlighed

Problemformulering

De mange problemer der er for en virksomhed, m.h.t. etik og social ansvarlighed, kræver at de enkelte virksomheder / markedsføringsansvarlige har en fornuftig og struktureret indgangsvinkel til dette emne.
Det sociale aspekt i markedsføring, kan måske være en forholdsvis ny parameter for mange virksomheder. Det er ikke mange år siden at ting som sociale-/grønne regnskaber eller filosofi & økonomi uddannelsen var ukendte begreb. Mange virksomheder har endnu ikke en klar profil på området, og kommer derfor til at famle sig frem i blinde, hvilket sjældent giver gode resultater.

I denne opgave vil det først blive defineret hvad etik er og hvad en korrekt etisk handling er.
Derefter vil det blive gennemgået hvilke faktorer en virksomhed bør overveje når dens sociale profil skal planlægges. Herefter vil de eksterne faktorer, der er af betydning for en virksomheds handlinger blive behandlet.. Til sidst vil de etiske og sociale aspekter omkring markedsføring blive sat i relation til virksomheden Novo Nordisk.

Udover de teoretiske indfaldsvinkel til social markedsføring, vil det til sidst i opgaven bliv underbygget med en case fra medicinal virksomheden Novo Nordisk, når denne virksomhed er valgt skyldes det flere ting. For det første er virksomheden en af de stadigvæk relativt få der udgiver sociale regnskaber. For det andet opererer Novo Nordisk i en branche hvor handlinger kan resultere i meget stærke reaktioner fra forbrugerne.

Studienets kommentar

Markedsføring på Handelshøjsskolen 2003.

Indhold

1. Indledning. 1
2. Problemformulering. 1
2.1 Afgrænsninger. 2
3. Definitioner af markedsføring og etik. 3
4. Etisk markedsføring. 5
4.1 Faktorer der påvirker markedsføringsstrategier. 6
5. Anvendt etisk markedsføring. 9
5.1 Novo's overordnede etiske vision. 10
5.1.1. Novo's miljømæssige vision. 11
5.1.2 Novo's sociale vision. 12
5.2 Novos vision i forhold til den etiske markedsførings 4 P'er. 13
5.3 Hvordan Novo's markedsføringsvision i forhold til eksterne faktorer. 14
6. Konklusion. 15
Bilag 1. Eksempler på etiske overvejelser. 16
Bilag 2 Markedsførings mix. 18
Bilag 3. De 4 P'er under etisk markedsføring. 20
Litteraturliste. 23

Uddrag

1. Indledning.

” Ja, mine kære europæiske venner, vi spionere mod jer fordi I bestikker. Jeres produkter er dyrere og dårligere end amerikanske konkurrenters, så derfor bestikker I i massevis. ”
Således forsvarer den tidligere CIA-chef James Woolsey (JW) amerikanernes brug af aflytningssystemet Echelon. Både forsvaret af og selve brugen af dette system indeholder en række interessante moralske / etiske og ikke mindst sociale spørgsmål der ikke alene omhandler landene imellem, men også er af vital betydning for den enkelte virksomhed.
JW's argument er at, det som mange anser for ukorrekt (brugen af echelon til at opnå økonomisk gevinst), ikke er nær så ukorrekt som at bruge bestikkelse. Hvordan hænger dette sammen med at Europæiske lande tillader at bestikkelse i enkelte lande kan trækkes fra i skat? Og hvordan kan landende tillade bestikkelse i millionstørrelsen når de ikke tillader sort arbejde?

Alle disse spørgsmål understreger hvor svært det er at definere etisk korrekt handling. Ikke desto mindre er det et emne som alle virksomheder er tvunget til at tage stilling til.
Hvorfor? En virksomheds eneste opgave er vel at tiltrække kunder og at holde på disse, og ikke spille dydsmønstre – eller hvad?
Netop dette spørgsmål indeholder mange virksomheders overvejelser mellem kortsigtet gevinst og ”korrekt” handling. Mange virksomheder har sikkert siddet med overvejelser om man skulle begynde sine aktiviteter i Sydafrika under apartheit-regimet. På den ene side hedder det kortsigtet gevinst og ”hvis vi ikke gør det, er der bare nogle andre der gør det og stjæler vores profit”. På den anden langsigtet planlægning, der tager afstand fra apartheid, ud fra en betragtning om at det er bedst for renoméet.

Afgrænsninger.

I pensum til faget Markedsføring er der meget lidt der omhandler etik i markedsføring, og det er derfor nødvendig at inddrage flere nye teorier og modeller for at behandle emnet. Da dette seminar kun må være på et bestemt antal sider, har det været nødvendig at flytte forklaringerne til bilag.
I opgaven vil spørgsmål omkring etik i relation til e-buisness, så som hjemmesider og direkte mails ikke blive behandlet... Køb adgang for at læse mere

Markedsføring og social ansvarlighed

[6]
Bedømmelser
  • 18-04-2013
    Givet af Studerende på 2. år
    God til at få inspiration af, trods opgavens alder og fagudtryk!
  • 02-02-2011
    Opgaven er god. jeg kunne godt bruge den. Ingen stavefejl
  • 02-03-2016
    Super god opgave, klart analysedelen der er bedst!
  • 23-09-2010
    Givet af Studerende på 2. år
    Opgaven er udemærket.