Markedsføringsloven, s. 128-138.

  • HHX 3. år
  • Erhvervsret C
  • Ingen givet
  • 5
  • 1459
  • PDF

Noter: Markedsføringsloven, s. 128-138.

Noter til Markedsføringsloven med særlig fokus på virksomhedshensyn

Uddrag

Baggrund og formål:
En virksomheds markedsføring er altid tilrettelagt med henblik på at påvirke forbrugere eller eventuelle samarbejdspartnere til at indgå aftale om køb eller salg af varer eller tjenesteydelser.
Markedsføringsloven har til formål at sikre, at denne markedsføring ikke vildleder forbrugeren og skaber unfair konkurrence. Derudover stræber loven mod at beskytte forbrugerens position over for virksomheden rent retsmæssigt. Dette gøres eksempelvis ved krav om korrekte oplysninger om varen og vejledningspligt. Loven bærer også et socialt ansvar, hvilket resulterer i, at eksempelvis reklamer for alkoholiske drikke ikke må sendes i sammenhæng med sportsudsendelser, legetøjsreklamer må ikke sendes i forbindelse med børneudsendelser og at kvinder ikke må fremstilles udelukkende som sexobjekter.
Når man diskuterer, hvorvidt en virksomhed har overtrådt Markedsføringsloven eller ej, er det grundlæggende, at det bliver klargjort om det er et enestående eksempel eller om... Køb adgang for at læse mere

Markedsføringsloven, s. 128-138.

[22]
Bedømmelser
  • 13-02-2014
    Rigtig god opgave! Den kommer rundt om hele emnet Tak! :-)
  • 19-04-2007
    okay, især når man mangler inspriration
  • 21-05-2008
    Udemærket.
  • 04-02-2007
    Udmærket