Man binder os på mund og hånd

I denne analysehjælp hjælper vi dig med at analysere og fortolke sangen ”Man binder os på mund og hånd”. Den er skrevet af Poul Henningsen (PH) til syngespillet Dyveke i 1940. Sangen kendes også under titlen “Gribe efter blanke ting”, som er dens første linje.

Først får du resumé og baggrundsinformationer om sagen. Derefter får du nogle arbejdsspørgsmål, som kan hjælpe dig igang med at analysere og fortolke den. Vi giver også hjælp til selve analysen og fortolkningen

Du kan også lytte til vores podcast, som hjælper dig godt i gang med at forstå sangteksten.

Uddrag

Her kan du læse et uddrag fra analysehjælpen:

Den sidste strofe føjer et allegorisk lag til de foregående strofer

Første gang, vi læser de to første strofer, kan vi ikke se andre temaer i teksten end forholdet mellem ægteskab og kærlighed. I sidste strofe omkvæd skifter teksten imidlertid fokus. Teksten bliver til en diskret modstandssang, der kommenterer den nazistiske besættelse af Danmark, der fandt sted kort forinden sangens premiere. 

Det ”Man”, der binder os på mund og hånd, er ikke længere borgerskabet eller andre af ægteskabets fortalere – det er nazisterne, der begrænser danskernes frihed til at ytre sig og handle, som de vil. 

Denne politiske dimension kommer bl.a. til udtryk i ord som ”regere” og ”træl”:

Den, som holder sjælen rank, ka aldrig blie træl.
Ingen ka regere det, som vi bestemmer sel.

Det handler tydeligvis ikke længere om ægteskabet. Nazisterne bliver ikke direkte nævnt, men de har naturligvis været forrest i alle danskernes tanker i tiden omkring besættelsen. Folk har derfor ingen problemer med at forstå den diskrete hentydning, som alligevel har været diskret nok til at slippe forbi nazisternes censur. 

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind

Man binder os på mund og hånd

[3]
Bedømmelser
  • 24-05-2023
    Givet af Folkeskoleelev i 9. klasse
  • 01-06-2022
    Givet af Folkeskoleelev i 10. klasse
  • 26-04-2022
    Givet af 1.g'er på STX