Analyse af Lego | Det erhvervsøkonomiske område

  • HHX 1. år
  • Virksomhedsøkonomi B, Afsætning A
  • 10
  • 15
  • 4197
  • PDF

Virksomhedsanalyse: Analyse af Lego | Det erhvervsøkonomiske område

SO 1 prøve på HHX om Lego.

Opgaven besvarer overordnet problemformuleringen og dens problemstillinger i selve analysedelen:

- Hvordan øger virksomhed LEGO sin konkurrenceevne i forhold til deres konkurrenter i branchen?

Problemstillinger:

- Hvilke konkurrencefordele har LEGO?
- Hvordan ser den økonomiske udvikling ud for LEGO Koncernen?
- Hvordan er konkurrencesituationen i branchen?
- Hvilke interne og eksterne faktorer har indflydelse på virksomheden?
- Hvad skal LEGO gøre for at opretholde og forbedre deres markedsposition?

Opgaven hører til den afsluttende prøve i SO 1 på første år.

Opgaven er skrevet i 2014.

Lærers kommentar

Gennemarbejdet opgave, som danner grundlag for en besvaret problemformulering. Karakter: 10.

Elevens kommentar

Der er en fejl i SWOT analysen.

Studienets kommentar

Rigtig fin opgave. Der kunne dog være lagt mere fokus på regnskabsanalysen og de naturlige sammenhænge der forekommer mellem de forskellige nøgletal.

Indhold

Indledning 2
Problemformulering 2
Problemstillinger 2
Fag, metode og teori 2
Materialer og empiri 2
Analyse 2
Konklusion 3
Refleksion 4
Bilag 5
Litteraturliste 10

Uddrag

Indledning
Produktionsvirksomheden LEGO blev startet af Ole Kirk Christensen i 1932, han valgte at lave trælegetøj og to år senere fandt han på navnet LEGO, som er en sammentrækning af ”leg godt”. I dag producerer LEGO på globalt plan primært legoklodser. Det globale legetøjsmarked oplevede i 2012 en negativ udvikling med et fald på knap og nap fire procent i det første halvår. I 2013 oplevede det globale legetøjsmarked endnu en mindre nedgang, hvor man på især det amerikanske marked kunne se ”legetøjskrisen” i øjnene. Trods nedgangen på det globale legetøjsmarked og krisen kunne LEGO A/S både i 2011, 2012 og 2013 præsentere et flot årsregnskab med overskud. Lego har på mindre end 10 år firedobbelt deres omsætning.

Analyse
Hvilke konkurrencefordele har LEGO?
LEGO tilbyder et produkt af høj kvalitet og et unikt design som har et globalt godt omdømme. De skaber deres konkurrencemæssige fordele gennem, innovation, kvalitet og at sætte kunden i centrum... Køb adgang for at læse mere

Analyse af Lego | Det erhvervsøkonomiske område

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.