Krimiens popularitet | Essay
- STX 3.g
- Dansk A
- 12
- 18
- 5277
Krimiens popularitet | Essay
Få hjælp til at skrive om krimiens aktuelle popularitet udfra artiklerne "Krimifascisme?" af Bjørn Bredal og "Den sidste gode genre" af Jesper Stein Larsen, med Studienets opgavehjælp.
Opgavehjælpen til "Krimiens popularitet" hjælper dig sikkert igennem Opgave 3 fra eksamenssættet 2011 maj i Dansk, hvor man skal skrive et essay som bl.a. indeholder overvejelser omkring krimigenrens muligheder og begrænsninger, med inddragelse af eksempler fra film og litteratur.
Vores opgavehjælp til Krimiens popularitet med teksterne "Krimifascisme?" af Bjørn Bredal og "Den sidste gode genre" interview med Kim Toft Hansen er en gennemgang af teksternes hovedsynspunkter og temaer, så du kan komme godt fra start.
Derudover indeholder opgavehjælpen en idébank, der kan inspirere dig i forhold til temaet og hjælpe dig til at skrive et spændende og interessant essay.
I opgavehjælpen kigger vi bl.a. nærmere på:
- Opgaveformuleringen
- Fremgangsmåden for din essayskrivning
- Sådan kan du starte
- Gennemgang af de to tekster
- Diskussion og refleksion: Krimiens muligheder og begrænsninger
- Idébank med undertitlerne: Hvad er god litteratur?, Andre genrer, Eksempler fra film og litteratur
Hent opgavehjælpen nu og få hjælp og inspiration til din opgave om "Krimiens Popularitet".
Uddrag
Tekst 3: ”Krimifascisme?”
Fakta om teksten
Forfatter: Bjørn Bredal, dansk redaktør og kulturkritiker
Udgivelsesår: 2010
Genre: Kronik bragt i Politiken
Resumé I teksten gennemgår Bjørn Bredal først, hvad han mener, karakteri-serede krimien i 1800tallet og derefter, hvordan nutidens krimi ad-skiller sig fra den tidligste udgave af genren. Tidligere i krimigenren var der ikke den stærke kontrastopsætning mellem god og ond, og individet blev ofte skildret som offer for samfundets uretfærdighed. I den nye krimi er der ikke nogen nuanceforskelle, men personerne er enten onde eller gode, og det er samfundsrepræsentanterne, der er de gode og dem, der fanger forbryderne. Bredal kalder den nye krimigenre for krimifascisme, der ikke har noget at gøre med virke-lighedens verden, hvor alting ikke bare er sort mod hvidt. I den nye krimi er der mere brutalitet og sentimentalitet, og det centrale er, at systemet har ret. Det er dét, Bredal mener, er en krimifascistisk tilgang.
Hovedpointer/synspunkter
Den gamle og den nye krimi
Én af kronikkens hovedpointér er, at krimigenren har forandret sig. Bredal stiller en række kontraster op, hvor den nye krimi adskiller sig fra den gamle oprindelige krimigenre:
Krimifascismen
Den udvikling i krimigenren, Bredal beskriver, betegner han som ”krimifascisme”. Der ligger mange ting gemt i denne betegnelse, men én af dem er, at krimigenren er blevet mere forsimplet og sæt-ter en kontrast op mellem de onde og de gode, der ikke var der i genrens begyndelse. Det betyder, at krimien i dag ikke er realistisk, fordi den er alt for forsimplet og meget mindre kompleks end livet er det. I betegnelsen ”krimifascisme” ligger også, at de ”gode” altid er samfundsrepræsentanter,... Køb adgang for at læse mere Allerede medlem? Log ind