Købsadfærd

Hvad er købsadfærd?

Købsadfærd er den proces forbrugerne gennemgår før, under og efter et køb. Der er mange forskellige forhold, der har indflydelse på forbrugerens købsadfærd. Fx hvem forbrugeren er, hvad produktet er og hvilken markedsføring produktet har fået. 

En opgave, hvor du skal analysere købsadfærd kan eksempelvis se sådan her ud:

“Analyser købsadfærden ved køb af en charterrejse.”

Hvad skal jeg komme ind på i en analyse af købsadfærd?

Nedenfor vil vi gennemgå nogle af de ting, der kan være relevante at komme ind på, når du skal analysere købsadfærd. Du skal være opmærksom på, at det ikke vil være alle ting, der er relevante hver gang. Det afhænger af opgaveformuleringen og hvilke bilag du har til rådighed. Det er vigtigt, at du kun kommer ind på de modeller, begreber og/eller teorier, som er relevante i din opgave.

Hvem er forbrugeren?

Forskellige forbrugere har forskellige præferencer og rådighedsbeløb. Det kan være relevant at overveje følgende spørgsmål, når du skal analysere en bestemt forbrugers købsadfærd:

  • Hvad er forbrugerens disponible indkomst?
  • Har denne type forbruger nogle bestemte forbrugsvaner? Fx
    • Handler forbrugeren altid i butikker?
    • Handler forbrugeren altid online?
    • Er forbrugeren fornuftig i sine køb?
    • Vil forbrugeren gerne imponere nogle med sit køb?
  • Er forbrugeren mærkeloyal og/eller butiksloyal?
  • Hvilken type markedsføring påvirker denne type forbruger?

Hvilket behov dækker produktet?

Forbrugerens købsadfærd påvirkes af, hvilket behov produktet skal dække. Der findes forskellige behov:

  • Fysiske behov: Mad, drikke, bolig, søvn. Disse behov kan dækkes ved at købe madvarer, købe et hus eller købe en seng.
  • Sikkerhedsbehov: Tryghed og sikkerhed. Disse behov kan fx dækkes ved at købe en alarm eller en hund.
  • Sociale behov: Kontakt med venner og familie. Disse behov kan fx dækkes ved at købe en telefon, så man l
...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind