SSO om årsager til Israel-Palæstina-konflikten

  • HF 2. år
  • SSO (Historie B, Religion B)
  • 7
  • 13
  • 3851
  • Word2007

SSO om årsager til Israel-Palæstina-konflikten

SSO er en tværfaglig opgave om konflikten i Israel og Palæstina i fagene Historie B og Religion B.

Opgaveformulering
I denne opgave vil jeg forsøge, at finde frem til de historiske og religiøse faktorer, der har forårsaget konflikten i Palæstina/Israel. Ud fra de oplysninger der måtte komme ud af opgaven, hvilket vil rumme nogle af de vigtige begivenheder og aktører, der har haft indflydelse på situationen i regionen i dag, håber jeg at kunne klargøre problematikken i konflikten, og konsekvenserne for de implicerede.

Indhold

Indledning
Jerusalems religiøse betydning for jøderne
Jerusalems religiøse betydning for muslimerne
Araberne i Palæstina
Arabisk/Nazistisk alliance - muslimer i SS-uniformen
Zionisme som politisk bevægelse
The Jewish Agency, Haganah, Irgun og Lehi -jødiske militser
Jøder i krig på britiskside
Storbritannien og FN's rolle i oprettelsen af staten Israel
Konflikten i Israel - konsekvensen for jøder og muslimer
En konstant konflikt
Intet er håbløst
Litteraturliste

Uddrag

Jerusalems religiøse betydning for jøderne
Ifølge det gamle testamente, lykkedes det kong David (ca. 1000-970 f.v.t.) omkring 1000 år f.v.t. at forene de to nationer Judæa mod syd og Israel mod nord. For at opretholde stabiliteten i den anspændte region, måtte David udvælge en hovedstad for den nye nation, der hverken favoriserede Judæa eller Israel.
Det lykkedes Kong David, at erobre den selvstændige bystat Jerusalem, der lå midt imellem de to kongedømmer, med sine egne tropper. Heraf fik byen betegnelsen Davids by. Derpå flyttede han Pagtens Ark (de 10 bud) til den nye hovedstad. På dette tidspunkt var det den generelle opfattelse, at kongen var Guds repræsentant på jorden, derved blev Jerusalem anset for værende både det politiske og religiøse centrum for det jødiske folk.
Kong David blev efterfulgt af sin søn Salomo (970-926 f.v.t.). Salomo manifesterede Jerusalem som det absolutte helligsted, ved opførelsen af det første tempel på tempelbjerget .

Jerusalems religiøse betydning for muslimerne
Jerusalem er som sådan ikke nævnt i Koranen. Når byen alligevel bliver betragtet som muslimsk helligsted er grunden hertil, at profeten Muhammed udnævnte byen som den første qibla (bederetningen). Dette var dels for at tydeliggøre forbindelsen mellem ham selv og fortidens store profeter. Den anden grund var for at tage afstand til den polyteistiske sekt, der opholdte sig ved Kabaen, i den senere ... Køb adgang for at læse mere

SSO om årsager til Israel-Palæstina-konflikten

[12]
Bedømmelser
  • 04-11-2010
    super opgave........................................
  • 08-06-2010
    Fuldt ud tilfredsstillende opgave.
  • 16-11-2013
    kkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk
  • 20-04-2013
    Givet af HF-elev på 2. år
    god opgave og meget enkelt.