Kommunikation/IT eksamen

  • HTX 2. år
  • Kommunikation/It A
  • 12
  • 20
  • 6282
  • PDF

Kommunikation/IT eksamen

Denne eksamenrapport er omhandler kommunikationsteori samt analyse af to produkter, henholdsvis PowerPoint og en hjemmeside.

Indhold

Kommunikationsteori 3
Afsenderen – er det ikke blot mig? 6
Hvad er min målgruppe? 8
Med budskab vil jeg... 9
Eksempel på reklame 11
Det sidste er vel genren? 11
Analyse af produkterne 12
Den personlig rådgivende 12
Den rådgivende 17
IT eller manden? 18
Kildekritik 19
Hvad skal man lægge mærke til, når man søger efter information på nettet? 19
Konklusion 20

Uddrag

Kommunikationsteori
Kommunikationsteori faktorer bygger på to instanser, en afsender og en modtager. Det vigtigste er at vi placerer os som afsenderen, der ligeledes er vores position. Vi skal derfor være opmærksomme på vores modtager og dens måde at tolke vores opgave på. Kommunikation er en gensidig relation, der er bundet sammen af en meddelelse, hvor både afsenderen og modtageren er aktive størrelser. En meddelelse er formet som en kode, enten talt, skrevet, visuelpræsentation osv. Dermed vil afsenderen foretage en såkaldt indkodning af sin meddelelse mens modtagere foretager en afkodning.
Hvis overstående punkter fuldendes vil kommunikationen være vellykket, og der vil dermed forekomme symmetriske struktur mellem afsenderes indkodning og modtageren afkodning. Men der kan forekomme forhindringer gennem kommunikationsprocessen mellem en afsenders indkodning og modtageren afkodning. Nedenstående tekst viser to eksempler på forhindringer.
Kommunikationen mellem en afsender og en modtager kan blive udsat for støj. Støjen kan tolkes i bogstaveligt forstand, da støj som stormvejr, høje lyde m.m. kan forhindre i at en samtale bliver gennemført mundtligt. Støjen kan ligeså tolkes i overført betydning, f.eks. kan et billedvalg under f.eks. en udseendelse forekomme at være en forhindring i forhold til kommunikationens ... Køb adgang for at læse mere

Kommunikation/IT eksamen

[6]
Bedømmelser
  • 14-06-2012
    Givet af HTX-elev på 1. år
    God opgave, klart noget som kunne bruges
  • 15-12-2013
    rigtig god kan anbefales
  • 24-04-2014
    den er god, men den kunne godt blive bedre
  • 02-05-2013
    Givet af Folkeskoleelev i 9. klasse
    fin ifinf iasdfi nasifnasdfasdf