SRP om Knæskader i Biologi A og Idræt B

  • STX 3.g
  • SRP (Idræt B, Biologi A)
  • 7
  • 21
  • 7148
  • PDF

SRP om Knæskader i Biologi A og Idræt B

Studieretningsprojekt (SRP) om Knæskader, skrevet i fagene Biologi A og Idræt B - Opgaven besvarer en given problemformulering om skader generelt og herunder en specifikation af knæskader, samt forebyggende/genoptrænings elementer for knæskaderamte, med en vurdering af brugen af smertestillende under genoptræning/restitution.

Studienets kommentar

Du kan også få hjælp til dit Studieretningsprojekt i SRP-bogen. Her guider vi dig i alt fra emnevalg og faglige metoder til opbygning af opgaven.
Få den bedste hjælp til SRP med SRP-bogen.

Indhold

Abstract 1
Indledning 3
Skader 4
Vævsskader i forbindelse med idræt 4
Knæets anatomi 5
Menisk(meniscus) 6
Ledbånd (ligamenter) 7
Knæskadevarianter 8
Springerknæ 8
Korsbåndslæsion 9
Menisklæsion 10
Forebyggende øvelser til knæleddet 10
Sportstræ: Risici for knæet 12
Sportsgren(e): Fodbold og håndbold 13
Sportsgren(e): Volleyball og springgymnastik 14
Ledskader 14
Behandling 15
Sportsverdenens ambitioner 16
Konklusion 18
Perspektivering 19
Litteraturliste 20
Bilag 1 21

Uddrag

"INDLEDNING:
Anatomiske skader er velkendt af mange og næsten lige så mange har på en eller anden måde være udsat for en skade, i forbindelse med både arbejde, fritid og sport. Generelt for skaden er at ligegyldigt hvordan du har pådraget dig den, så vil den sandsynligvis have indflydelse på netop de tre førnævnte områder af hverdagen. Det er problematisk og det prioriteres derfor højt at nedsætte skadens omfang og hurtigt komme ovenpå igen efter et skadesforløb.

Det problematiske ved skader er, at mange ofte først fokuserer på at undgå dem, efter de har været udsat for en – ligesom med alle andre ting her i livet: du ved ikke rigtig hvad du har, før du mister det.

Ligeledes spekulerer nogle idrætsfolk ikke på hvad der kan/vil ske, hvis de ikke forebygger deres skade eller genoptræner en skade godt nok før de påbegynder deres idræt på det samme plan som før skaden. Derfor vil jeg forklare, hvilke genoptræningsmuligheder der foreligger og argumentere for hvorfor de burde virke samt give nogle eksempler på behandling af knæledsskader.

I denne opgave vil jeg definere hvad en skade egentlig er. Ved anatomi og funktion i knæet taget i betragtning, vil jeg komme ind på øvelser som kan hjælpe til at forebygge skader i knæet. Knæskader ses i mange sportsgrene, men der er ikke de samme statistiske risici for knæskader i alle sportsgrene.

Der dannes ofte en tendens for skader i sportsgrene, som følge af de ofte helt specifikke bevægelser, såsom løb, ryk, hop, slag, kast, sving osv. Derfor vil jeg gennemgå nogle sportsgrene, som knæskader typisk kan forbindes med og forklare hvorfor knæet netop er særligt udsat i disse sportsgrene.

Akut behandling og et par eksempler på behandling af knæskader følger herefter for at se hvor seriøs en knæskade kan være, som et billede på hvor vigtig det er at undgå netop disse.

Afslutningsvis vil jeg vurdere det mentale og fysiske pres som ligger på eliteidrætsfolk mhp. overtræning, overbelastning og brug af smertestillende medicin, for at kunne præstere deres bedste på trods af en skade og om brugen af det derved kan forsvares.

På et tidspunkt kan verdensrekorder ikke længere slås på tid – samtidig er der en øget tendens til at øge distancen af allerede ekstreme fysiske prøvelser, hvad kan dette skyldes?"... Køb adgang for at læse mere

SRP om Knæskader i Biologi A og Idræt B

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette produkt.