Keopspyramiden - Projekt i Rumgeometri

  • HTX 3. år
  • Matematik A
  • 10
  • 16
  • 2969
  • PDF

Rapport: Keopspyramiden - Projekt i Rumgeometri

Vi præsenteres, for informationer, skitser, og mål, for Den Store Pyramide, også kaldet Keopspyramiden. Her præsenteres vi bl.a. for både for den oprindelige og nuværende højde- Vi vil gennem hele projektet, benytte os af den gamle, oprindelige højde.

Efter en kort beskrivelse af pyramiden og dens historie, stilles vi over for en række opgaver, seks plus én ekstra opgave, der naturligvis, skal løses. Opgaverne løses primært ved hjælp af rumgeometri.

Indhold

Opgaverne der besvares i dette projekt er:

Beregn
a) Koordinaterne til pyramidens oprindelige toppunkt.
b) Ligning og parameterfremstilling for de to nabo-sideflader, der har hhv. x-aksens og y-aksens sammenfaldende med grundfladekanten.
c) Vinklen mellem de to ovennævnte sideflader.
d) Parameterfremstilling for sidekanten mellem ovennævnte sideflader.
e) Afstanden fra en sidekant til den modstående grundfladekant.
f) Afstanden fra en sideflade til den modstående grundfladekant.
g) Beregn pyramidens overfladeareal.
h) Beregn parameterfremstillingen for den nordlige ”sjæle undslippe skakt” (s), som fører ud af kongekammeret 80 meter over jorden. Man antager, at skakten ligger parallelt med højden i den sydlige sideflade.

Uddrag

Her ønskes to forskellige planer bestemt, nærmere betegnet, planet der er sammenfaldende med x-aksen, og planet sammenfaldende med y-aksen. Begge indeholder de punktet origo; , og samtidig, må de ligeledes begge indeholde pyramidens toppunkt. Således kan vi altså bestemme en retningsvektor, der gør sig gældende for begge planer. Derudover, må hvert plan have en anden retningsvektor, nemlig den vektor, der ligger i forlængelse af planets sammenfaldende akse, altså hhv. x-aksen og y-aksen. Et fælles begyndelsespunkt, kunne passende være origo... Køb adgang for at læse mere

Keopspyramiden - Projekt i Rumgeometri

[6]
Bedømmelser
  • 28-04-2014
    Man får svar på mere end man har brug for. Hvilket er ret fedt. Meget grundig rapport med gode illustrationer.
  • 07-06-2015
    synes der mangler selve opgaven som også skulle have været med i projektet,
  • 28-01-2013
    nem opgave at forstå gav nogen virkelig gode ideer til min egen opgave
  • 02-11-2010
    Nemt at forstå og god gennemgang.