Analyse af Kellogg's hjemmeside - Dansk HHX eksamen 2002

  • HHX 2. år
  • Dansk A
  • 13
  • 5
  • 1434
  • PDF

Hjemmesideanalyse: Analyse af Kellogg's hjemmeside - Dansk HHX eksamen 2002

Opgaven besvarer følgende opgave fra eksamenssættet fra hhx dansk maj 2002 (forsøg med IT).

"Foretag en analyse af tekst 1.1, tekst 1.2 og tekst 1.3, hvor du karakteriserer sprog og layout samt bestemmer målgrupper. Hvilket billede ønsker Kellogg's Danmark generelt at give af virksomheden og dens produkter? Du skal inddrage de øvrige dele af tekst 1. Giv en vurdering af hjemmesidens gennemslagskraft over for målgrupperne.

Forskellige undersøgelser har vist, at mange unge dropper morgenmaden, når de bliver 15-16 år. For Kellogg's er det naturligvis vigtigt at fastholde unge som forbrugere af virksomhedens morgenmadsprodukter. Derfor skal der udarbejdes en tekst til virksomhedens hjemmeside, der har til formål at overbevise dem om, at de skal gøre noget ud af deres morgenmåltid at de skal bruge produkter fra Kellogg's. Forestil dig, at du er marketingmedarbejder hos Kellogg's og bliver bedt om at lave en sådan tekst, der appellerer specielt til unge. Skriv teksten (ca. 400 ord)."

Uddrag

Kellogg's blev grundlagt d. 1. april 1906, fordi Will Keith Kellogg ønskede sin egen virksomhed, så han kunne sælge sine cornflakes. Han drømte dog næppe om, hvor stor en succes denne nye form for morgenmad ville blive, men projektet tog hurtig fart, og i dag er Kellogg's nået ekstremt langt. Både når man kigger på salgstallene, men bestemt også på den teknologiske side, hvor Kellogg's danske hjemmeside er et ganske fint bekendtskab.

Kellogg's hjemmeside er generelt en ganske god hjemmeside. Hjemmesiden henvender sig primært til det lidt ældre publikum. Den henvender sig nødvendigvis ikke til de, der spiser Kellogg's, men der i mod dem, der køber produktet til fx deres datter. Det er derfor ikke en side, hvor diverse spil kan testes af 5-årige Magnus, der har fået en skål cornflakes til morgenmad. Den henvender sig til forældrene, der gerne vil vide, hvad de fylder deres børn med – de søger informationer, og at informere er lige, hvad Kellogg's vil med denne hjemmeside. Kellogg's forsøger at informere på bedst mulige måde, så den besøgende let og uden problemer får adgang til en ønsket viden om Kellogg's eller Kellogg's produkter. En anden ting, som støtter op omkring, at siden ikke er målrettet mod børn, men voksne, er at der i tekst 1.2 gøres opmærksom på hjemmesiderne kelloggsby.dk og tonytiger.dk, hvor man kan hjælpe alle sine Kellogg's venner med diverse frygtelige problemer. Kellogg's siden er fyldt med viden og information om de specifikke produkter, og om hvad Kellogg's er, samt hvad de står for. Undersider som ”børn og reklamer” og ”miljø” er punkter, som understreger seriøsiteten af hjemmesiden og firmaet i generelt... Køb adgang for at læse mere

Analyse af Kellogg's hjemmeside - Dansk HHX eksamen 2002

[2]
Bedømmelser
  • 27-04-2009
    god opgave ! kan bruges :)
  • 15-04-2010
    God opgave, kan bruges.