SRP om Kinas historie og Kina som supermagt | Samf A og Historie A

  • STX 3.g
  • SRP (Historie A, Samfundsfag A)
  • 12
  • 31
  • 10742
  • PDF

SRP om Kinas historie og Kina som supermagt | Samf A og Historie A

Studieretningsprojekt (SRP) om Kina og dets status som Supermagt, skrevet med fagkombinationen Historie A og Samfundsfag A - Opgaven gennemgår nøje den samfundsmæssige udvikling af Kina fra bonde kooperativ til økonomisk kæmpe, og herudover bliver Kinas Historie gennemgået generelt.

Studienets kommentar

Bemærk: Da dette SRP er skrevet, da SRP stadig var en ny opgavetype, er der ikke analyseret kilder i historie. Det forventer man i SRP'er idag. Du kan stadig bruge opgaven som inspiration til emne og indhold, men husk at din opgave skal indeholde en analyse af konkret kildemateriale for at få en god karakter.
Du kan også få hjælp til dit Studieretningsprojekt i SRP-bogen. Her guider vi dig i alt fra emnevalg og faglige metoder til opbygning af opgaven.
Få den bedste hjælp til SRP med SRP-bogen.

Indhold

Abstract 2
Indledning 4
Rise of the dragon 5
Kina 1949 – 1970 5
Kina 1971 – 1990 7
Kina 1991 – i Dag 8
Fremgang – For enhver pris! 10
Censur og Fakta 13
Hvem får flest ris i skålen? 15
Smitter væksten? 15
Økonomiske Strategier og Teorier 16
Mere end bare tal? 17
Truet vækst? 18
Supermagt eller super magt? 20
Ambitioner 20
Storhed eller Fald? 22
Perspektiv 23
Konklusion 24
Bilag 25
Kilder 25
Graf 1 & 2 27
Graf 3 & 4 28
Graf 5 & 6 29
Graf 7 & 8 30
Graf 9 & 10 31
Graf 11 & 12 32
Graf 13 & 14 33
Graf 15 & 16 34
Graf 17 og 18 35
Historiske Bilag 36
Billedforklaring 37
Kildekritik 37

Uddrag

"INDLEDNING:
Hvert femte menneske er kineser. Med en befolkning på 1.3 milliarder er Kina på få år blevet kendt som ”Verdens værksted”. Ikke alene har Kina chokeret verden med ekstrem industrialisering og internationalt engagement, det er også sket på rekord tid.

Kina er ikke længere et ustabilt bonde kooperativ, men en trendsætter indenfor moderne industri. I dette projekt kigges der nærmere på denne udvikling, hvad der gik forud, og hvad den kan føre til.
Projektet indledes med en redegørelse af Kinas udvikling. Startende fra den dato hvor Mao udråber stiftelsen af den Kinesiske Folkerepublik og frem til i dag.

Kinas historie og hvad der skete før det økonomiske boom, er vigtig for forståelsen af udviklingen. Derfor er særlige ”historiske bilag” vedlagt under bilag. De giver en kort gennemgang af Kinas historie, men projektet kan sagtens forstås uden.

Redegørelsen af udviklingen har særligt den økonomiske og den politiske udvikling i fokus. Kinas historie er meget omfattende og utrolig detaljeret, og derfor er kun essensen af den vigtigste udvikling beskrevet, i relation til opgavens problemformulering. Herunder findes også en beskrevet problematik ved de sociale konsekvenser af denne udvikling.

Når man kigger nærmere på et land med 1.3 milliarder borgere er det meget svært at finde en fælles holdning. Desuden er den sande holdning tit påvirket af regeringens censur eller propaganda. Derfor er de fleste af metoderne i dette produkt kvantitative (baseret på tal, statistik og målbare fakta).

Alle informationer i projektet er desuden baseret på kildekritik. Kina er et emne som rummer rig mulighed for tolkning, idet mange oplysninger har været udsat for censur, propaganda, bevidst fordrejning eller undladelser, og kan give et forkert indblik i landets forhold.

Flere oplysninger er blevet frasorteret og kun de mest valide er blevet medtaget i det endelige Projekt.
Kina er et land som mange følger interesseret med i. Mange forretningsmænd ser Kina som det nye slaraffenland.

Men er der en bagside ved den store vækst? Hvad med menneskerettighederne? Får befolkningen nogensinde demokrati? Hvad med det store militærbudget, er den kinesiske drage ven eller fjende? Alle disse, og tusinde andre spørgsmål sættes dagligt i forbindelse med Kina. Dette projekt belyser nogle af dem."... Køb adgang for at læse mere

SRP om Kinas historie og Kina som supermagt | Samf A og Historie A

[3]
Bedømmelser
  • 12-11-2015
    God opgave, men utrolig mange stavefejl!
  • 13-11-2012
    Super god opgave! Kan klart anbefales.
  • 21-01-2017
    Givet af HHX-elev på 3. år
    mange stavefejl, ellers god