KIDA kaffe
- HHX 3. år
- Afsætning A
- 12
- 9
- 2565
KIDA kaffe
Større opgave om KIDA kaffe, som er smagsprøve på en rigtig eksamen. Indeholder bl.a SWOT, vækststrategier, skydeskivemodel, Porters 5 Forces m.m.
Uddrag
Brancheanalyse
Analysen foretages kun for kaffebranchen.
For at lave en brancheanalyse, må vi vide, hvem der er i branchen. Hertil anvendes skydeskivemodellen set ud fra KIDA Kaffe A/S.
Samme produkt til samme målgruppe: Merrild, Kraft Foods Danmark, Nestlé Danmark, ARC A/S, Dansk Kaffekompagni og Unilever Danmark A/S
Samme produktkategori: varme drikke; te og kakao bl.a. Nestlé, Kraft Foods Danmark og Unilever Danmark A/S
Samme basale behov: mælk, vand, juice, sodavand, saftevand, øl, vin, spiritus m.m.
Alle produkter: underbukser, rejser, batterier, videofilm og lamper
Konkurrencen i denne branche er derfor differentieret oligopol, da der er få store og et antal små, men hvor det er de store, som kontrollerer markedet.
Porter´s 5 forces
Konkurrencesituationen for de etablerede virksomheder:
Set i forhold til ovenstående skydeskivemodellen, så er der mange etablerede virksomheder i branchen, som sandsynligvis forsøger at udkonkurrere hinanden. Markedslederen er Merrild kaffe der med sine 24,3 % i markedsandel bliver udfordret af Kraft Foods Danmark med 21,5 % af markedsandelen. Herefter er der to markedsfølger, Nestlé Danmark, som har 12,9 % af markedsandelen og KIDA Kaffe A/S med 11 % af markedsandelen. Markedsnicherne er Unilever... Køb adgang for at læse mere Allerede medlem? Log ind