Kønsroller og opdragelse

  • STX 2.g
  • Psykologi B
  • Ingen givet
  • 2
  • 450
  • PDF

Synopsis: Kønsroller og opdragelse

Kort beskrivelse af kønsroller og opdragelses betydning.

Uddrag

Kønsroller og opdragelse
Pigers og drenges adfærd er forskellig lige fra den tidlige barndom.
De er endnu ikke helt bevidst om deres kønsroller – forældrene opdrager dem til at opføre sig som det køn de er.

Eks. I et tv-program på dr1 blev en far og søn (på 6 måneder) sat ind i et rum med forskelligt legetøj, altså både biler og dukker, da drengen rakte ud efter dukken for at lege med den, gav faren ham i stedet bilen, og det samme mønster viste sig med en mor og datter.
I en lidt ældre alder bliver piger og drenge derfor mere og mere bevidste om deres kønsroller pga. deres forældres opdragelse.
Drenge er ofte mere fysisk betonede og tiltrukket af vilde lege, hvor piger er mere rolige og oftere leger med bamser og dukker.

Det samme mønster gentager sig, når man ser på pigers og drenges æstetiske præferencer. De tegner forskellige ting. Drengene tegner temaer, der har med magt og konkurrence at gøre
(monstre, køretøjer og våben), hvor pigerne tegner mere naturlige scenerier (mennesker eller dyr). I en undersøgelse, hvor børn i alderen 8-11 år blev bedt om at tegne vand, tegnede... Køb adgang for at læse mere

Kønsroller og opdragelse

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.