Købsadfærdsanalyse: IT - Computere

  • HHX 1. år
  • Afsætning A
  • 10
  • 14
  • 2333
  • PDF

Købsadfærdsanalyse: IT - Computere

Introduktion
Denne købsadfærdsanalyse er med fokus på IT i den enkelte familie. Jeg har valgt at tage specielt udgangspunkt i køb af pc'er. Denne analyse skal bruges til at få indblik i den enkelte familie og det enkelte individ i den enkelte familie, for at finde ud af hvilke varer jeg som sælger skal reklamere for, og hvordan jeg bedst muligt kan nå ind til min køber. For at komme til at kende min køber vil jeg her lave noget forarbejde i form af informationssøgning, SOR modellen og interviews med køberen/køberne.

Lærers kommentar

Øv du ikke får alle elementer i købsadfærden med. Du rig! ,10, men kun pga mangel på overstående.

Elevens kommentar

^ få alle elementer i købsadfærden med ;-)
købstype og best processen.

Indhold

Introduktion 3
Computere 3
Stimuli 3
Omverdensanalyse 3
Den afhængige omverden 3
Kunder 3
Konkurrenter 5
Mellemhandlere 5
Leverandører 5
Økonomi 5
Kultur 6
Teknologi 6
Miljø 6
Opinionsledere 7
Horisontale opinionsledere 7
De 4 P'er 7
Organisme 8
Kulturelle forhold 8
Sociale forhold 8
Personlige forhold 9
Psykologiske forhold 10
Konklusion – Køb/Ikke køb 11
Bilag 12

Uddrag

Konkurrenter
Indenfor det danske PC-marked er det de store mærker som Apple, Dell, Acer, HP, Lenovo osv der har den største andel og konkurrerer med hinanden. Apple er ved at bide sig godt fast i det danske marked. Producenten har øget sit salg med 41 procent i forhold til samme kvartal i 2009, hvor markedsandelen lå på knap syv procent. Udover Apple har HP en markedsandel på knap 28 % og er den bedst sælgende pc-producent på det danske marked. Lenovo har en markedsandel på 15 procent, imens Acer og Dell havde en krafrtig tilbagegang. Acer gik fra en markedsandel på 24 til godt 19 procent.

Mellemhandlere
Computere sælges i mange forskellige butikker og kæder. Computer-salget har også en kraftig fremgang på internettet, hvor flere og flere køber deres produkter. En ”normal computer” kan fx købes i el-giganten, på afbetaling ved leasy eller i fx telekæden Telia. Jeg vil komme nærmere ind på dette område senere.

Leverandører
Der er mange forskellige leverandører der b.la kan komme og installere din computer hvis ... Køb adgang for at læse mere

Købsadfærdsanalyse: IT - Computere

[2]
Bedømmelser
  • 30-03-2012
    dejlig og brugbar opgave :-)
  • 18-12-2012
    Givet af HHX-elev på 3. år
    Mange forkerte anvendte metoder