Jysks internationalisering

  • HHX 3. år
  • Afsætning A
  • 12
  • 14
  • 6616
  • PDF

Jysks internationalisering

Afsætningsopgave med rettelser fra lærer.

Uddrag

Opgave 1
Jysk er en international koncern, der gennem vækststrategien markedsudvikling forsøger at øge deres salg gennem geografisk ekspansion fint. Jysk har næsten alle år været internationale. Men de må dog vurderes til at være tættest på Uppsala modellen, fordi de nogenlunde følger dens mønster. Det kan dog diskuteres, om de har benyttet sig af born global modellen, fordi de internationaliserede sig meget hurtigt, samt at det hele tiden har været Jysks mål at blive en international virksomhed. God overvejelse. Dette er dog ikke tilfældet fordi, at hvis de skulle have benyttet sig at born global modellen, så skulle de have internationaliseret sig inden for de første 3 år af virksomhedens levetid, og der gik ca. 5 år inden Jysk gik ind på det tyske marked, så her må de siges at have benyttet Uppsala modellen i hvert fald med hensyn til markedsspredning. I starten har Jysk nemlig valgt de hjemmemarkeder, der ligner dem selv mest nemlig Tyskland, Norge, Island, Sverige osv. altså de lande, som der var en lav miljøafstand til. Herefter har Jysk indtaget Polen og Østrig, som er lidt mere fremmedartede og altså har en større miljøafstand. Dette er en god fremgangsmåde de har benyttet, fordi man ikke satser så meget, når man går ud på markeder, der ligner ens eget meget, da de ca. har samme varebehov, som kunderne i Danmark har. Når man så... Køb adgang for at læse mere

Jysks internationalisering

[16]
Bedømmelser
  • 14-11-2010
    Givet af Studerende på 1. år
    rigtig fin opgave indeholdte ikke så meget om strategisk situation som jeg lige ønskede at læse om.
  • 21-03-2012
    Givet af HHX-elev på 2. år
    Ganske udmærket opgave. Den kan sagtens bruges.
  • 01-05-2014
    goooooooooooooooooooooooooooooood
  • 20-01-2014
    OKay............. ..