Joules lov - Fysikrapport

  • STX 2.g
  • Fysik C
  • 10
  • 8
  • 736
  • PDF

Joules lov - Fysikrapport

Standard forsøg på fysik C-niveau, hvor vi skulle eftervise Joules Lov. Dette blev gjort ved at nedsætte et kalorimeter i vand, og kigge på hvordan temperaturændringen af vandet var over tid. Vi udførte dette forsøg i to dele - et med fastholdt strømstyrke, og et med fasthold tid.

Formål med forsøget:

Formålet med forsøget er at undersøge Joules lov for en resistor.

Studienets kommentar

Der er en mindre fejl i 2. del af databehandlingen. Den udregnede afvigelse skulle have været negativ.
Desuden kunne der med fordelt være kommenteret usikkerheder.

Indhold

- Formål
- Teori
- Apparatur
- Fremgangsmåde
- Databehandling
- Konklusion

Uddrag

Fremgangsmåde for Joules Lov:

Forsøget deles i to dele:

1.del: Forsøg med fastholdt strøm I
Først vejes den indre kalorimeterskål og massen noteres som s m , så fyldes der vand i
skålen til trådene er dækkede og massen måles igen, noteres som s v m  .
Resistoren puttes ned i vandet og opstillingen laves. Tænd nu for spændingsforsyningen
og indstil hurtigst muligt strømstyrken på I= 2A. Nu slukkes der igen for
spændingskilden og der røres rundt i skålen for at temperaturen bliver den samme overalt
i vandet. Temperaturen b T måles og noteres.
Der tændes nu for strømmen og for stopuret samtidigt. Temperaturen T aflæses nu for
hvert minut indtil der er gået seks minutter. Det er meget vigtigt at omrøre omhyggeligt
inden hver aflæsning.
Resultaterne noter i 1.dels tabel

2.del: Forsøg med fastholdt t:
Først vejes den indre kalorimeterskål og massen noteres som s m , så fyldes der vand i
skålen til trådene er dækkede og massen måles igen, noteres som s v m  . Resistoren puttes
ned i vandet og opstillingen laves. Strømmen indstilles på I=0,5 A og slukkes igen.
Temperaturen b T aflæses. Nu tændes strømmen og stopuret samtidigt. Efter tre minutter
slukkes strømmen og sluttemperaturen aflæses.
Alt dette gentages derefter med I = 1,0A 1,5 A 2,0 A 2,5 A... Køb adgang for at læse mere

Joules lov - Fysikrapport

[2]
Bedømmelser
  • 29-01-2013
    Givet af HTX-elev på 2. år
    dfdfdddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddd
  • 11-05-2013
    Givet af Folkeskoleelev i 10. klasse
    Syntes at den var forvirrende og var ikke rigtig til hjælp