JBS Erhvervscase | Synopsis

  • HHX 2. år
  • Erhvervscase
  • 12
  • 27
  • 4534
  • PDF

JBS Erhvervscase | Synopsis

Erhvervscase om JBS Undertøj A/S (Juni 2008 på HHX), med virksomhedsbeskrivelse, undersøgelse af en række problemstillinger med handlingsforslag til at møde disse, samt en SWOT analyse af virksomheden. Herudover indgår bl.a. en gennemgang af koncernens værdikæde, og konsekvenserne som følger med implementering af de foreslåede tiltag.

Indhold

Titelblad 3
Synopsis 4
Virksomhedsbeskrivelse 4
Problemstillinger 4
Løsninger på problemer 5
Konsekvenser af løsningsforslag 5
Bilag 1 – Historien 7
Historisk oversigt 7
Bilag 2 – SWOT-model: 8
Bilag 3 – Værdikæde 10
Primære aktiviteter 11
Bilag 4 – Rentabilitet 12
Bilag 5 – Human Ressource Management 13
Bilag 6 – Organisationsstruktur 14
Bilag 7 – Analyse af logistisk effektivitet 16
Leveringsservice: 16
Logistikomkostninger: 16
Konklusion: 16
Bilag 8 – Problemliste 17
Bilag 9 – Problem – Symptom – Årsag 18
Bilag 10 – Ny organisationsplan 19
Bilag 11 – Segmenteringsproces 20
SMOK-modellen 21
Bilag 12 – Beslutningstræ problem 15, forslag 1 22
Bilag 13 – Beslutningstræ problem 15, Forslag 2 23
Bilag 14 – Beslutningstræ problem 15, Forslag 3 24
Bilag 15 – Beslutningstræ problem 17, forslag 1 25
Bilag 16 – Uddybelse af løsningsforslag 1 til problem 17 26
Bilag 17 – Modelforslag til marketingsafdeling 27
Ansoffs vækstmatrice 27

Uddrag

"VIRKSOMHEDSBESKRIVELSE:
JBS undertøjet A/S blev grundlagt i 1939 af Jens Bjerg Sørensen, deraf navnet JBS, og er i dag ejet af dennes søn Claus Bjerg Sørensen, som ejer samtlige aktier. Ejeren står over direktøren i virksomhedens linjestabsprincip, så der er klare kommandolinjer, (se bilag 6)

Helt siden JBS blev grundlagt har firmaet været på forkant med udviklingen på mange områder både mht. at brande sig gennem sponsorering og rationalisering i produktion (se bilag 1), hvilket gjorde de kunne sænke priserne og være stærkere end konkurrenter fra start. Dette har gjort at JBS i dag står meget stærkt i Danmark med en kendskabsgrad på ca. 90 % og stadig er kendte for deres anderledes markedsføring, (se bilag 2).

JBS er markedsleder i både Danmark og Norge efter opkøbet på den norske konkurrent Dovre, hvis navn de stadig markedsfører sig med. Med opkøbet på det danske Olympia og Maraton i slutningen af 80'erne, udvidede JBS deres salgskanaler til også at omfatte supermarkeder..."... Køb adgang for at læse mere

JBS Erhvervscase | Synopsis

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.