Analyse af Is-Branchen i Danmark

  • HHX 2. år
  • Afsætning A
  • 10
  • 10
  • 2245
  • PDF

Brancheanalyse: Analyse af Is-Branchen i Danmark

Rapporten beskriver markedet for is og dets virkemidler for kunden. Der er beskrevet detaljeret om hvem der er markedleder, nicher osv. Der er gået i dybden med Paradis Is, Frisko Is, Hjem-is og Polar is. Der er udarbejdet en brancheanalyse, hvor Porters model er inddraget. Der er også kortlagt hvilke vækststrategier de forskellige producenter bruger. Til sidst er der konkluderet hvem der vinderne på ismarkedet og hvem der er er taberne, med god argumentation og begrundelse.

Lærers kommentar

88% ud af 100 = 10 tal.

Indhold

1. Beskriv konkurrenceformen på det danske marked for is.
2. Forklar de konkurrencestrategier (generiske strategier), som benyttes af henholdsvis: Polar Is, Frisko Is (Unilever) og Hjem-Is (Nestlé) og Paradis på det danske marked for is.
3. Kortlæg de vækststrategier, som forskellige producenter af is benytter sig af.
4. Udarbejde en brancheanalyse for Is- branchen
5. Giv en vurdering af, hvem der bliver vindere og tabere i Is-branchen.

Uddrag

I Danmark har vi 4 store producenter på is-markedet. Polar-Is og Frisko Is som hører under Unilever. Hjem-Is styres af Nestlé. Den sidste er isproducenten, Paradise Is, som er opkøbt af Executive Capital. De 4 producenter styrer fuldstændig det danske is-marked, da de sidder på omkring 95 % af markedet. Der er også små producenter som Hansens Flødeis og Thy Øko Is, men de fungere bare som nicher på markedet og lever for dem selv. De fire store producenter deler det danske marked for is, hvilket vil sige det er dem der styrer markedet.

På det danske marked for is er der som sagt forskellige producenter, hvilket gør at de prøver at efterligne hinanden, da det er vigtigt de har det samme udvalg som konkurrenterne. Der har været mange forskellige varianter af den originale Magnum is som Frisko udbyder. Der vil dog alligevel være præferencer på de mange produkter, da producenterne ligger vægt på forskellige aspekter via deres markedsføring. Paradis Is går meget op i at netop deres is er hjemmelavet italiensk is. Deres slogan siger også at de producerer frisk is hver eneste dag. Frisko Is markedsfører sig via deres klassiske produkter såsom Magnum, Champagnebrus og Kung-Fu is. De har været en del af det danske folk, og vil nok også være det i fremtiden, da netop de is stadig er favorit blandt folket. Polar-Is fremsiger på deres hjemmeside at de ingen kunstige farvestoffer har i deres is. Til sidst er der Hjem-Is som via deres markedsføring ligger stor vægt deres fløde. De mener deres fløde altid er frisk, hvilket deres... Køb adgang for at læse mere

Analyse af Is-Branchen i Danmark

[10]
Bedømmelser
  • 09-09-2011
    Udemærket, dog ikke særlig uddybbende :/ Og kan derfor give et indblik i hvem der befinder sig i branchen
  • 07-10-2013
    Ikke en særlig god opgave til hhx elever, da den ikke indeholder de modeller elver med bøgerne fra systime bruger. Den er dog særlig god og indeholder mange elementer fra faget virksomhedsøkonomi.
  • 23-02-2014
    Hvordan er det mulig at få 10 for denne opgave? Set herfra er det en Meget mangelfuld opgave! der både mangler uddybelse og forståelse for teorierne! Der er blandt andet også nogle stavefejl, jeg er ikke en haj til selv at stave men der var nogle iøjnefaldende fejl. Dette bør være en gratis opgave da den umuligt kan være til den store hjælp.
  • 20-11-2013
    Rigtig god opgave, god inspiration