Irma på det blå ocean
- HHX 2. år
- Afsætning A
- 10
- 7
- 2166
Irma på det blå ocean
Besvarelse af opgavesættet "Irma på det blå ocean". Følgende opgaver bliver besvaret:
1. Analyse af konkurrencesituationen på dagligvaremarkedet
2. Analyse af Irmas marketingmix
3. Diskuter af hvorvidt Irma følger Blue Ocean-strategien
4. Udvælgelse og beskrivelse af en problematik og senere analysering
Indhold
Analyse af konkurrencesituationen på dagligvaremarkedet 2
Brancheanalyse – Porter's 5 forces 2
Truslen fra nye udbydere 3
Truslen fra købere 3
Truslen fra udbydere af substituerende produkter 4
Truslen fra leverandører 4
Konkurrencesituationen for de etablerede virksomheder 4
Alt i alt 4
Analyse af Irmas marketingmix 4
De 4 P'er er følgende: 5
Produkt 5
Pris 5
Promotion 6
Distribution 6
Alt i alt 6
Diskuter af hvorvidt Irma følger Blue Ocean-strategien 7
Udvælgelse og beskrivelse af en problematik og senere analysering 7
SPLØK-modellen 7
Konklusion 8
Uddrag
Analyse af konkurrencesituationen på dagligvaremarkedet
På det danske dagligvaremarked er konkurrencesituationen domineret af supermarkedskæder og heriblandt de to store udbydere, Coop Danmark og Dansk Supermarked. Det er disse udbydere, som har størst markedsandele - Coop Danmark, den førende, med 28,2% af den samlet detail-omsætning og efterfølgende Dansk Supermarked med 26,0% af den samlet detailomsætning.
Coop Danmark er størst og det skyldes både, at den har 5 kæder under sig, deriblandt Kvickly og Fakta. Men det skyldes også, at Coop Danmark har tilpasset sig forbrugernes nye købevaner, som er blevet meget mere sparsommelige efter finanskrisen og derfor har udviklet sine egne discountmærker fx Extra og Coop, så forbrugeren ikke behøver at købe nogle af sine varer i discountbutikker, men kan nøjes med at købe alle varer samme sted... Køb adgang for at læse mere Allerede medlem? Log ind