Irma | Erhvervscase
- HHX 2. år
- Erhvervscase
- 10
- 10
- 1886
Irma | Erhvervscase
Opgaven behandler følgende udfordringer:
- Er der et relevant og ideelt marked for Irma i udlandet?
- Kan Irma beholde deres nicher, eller skal man forsøge at blive markedsudfordrer?
Gennemførte analyser:
Skydeskive modellen
Analyse af konkurrencemæssig position
SWOT-analyse
Strategisk analyse
Regnskabsanalyse
Lærers kommentar
Super opgaver. Det var super godt, med en masse modeller.
Elevens kommentar
Konsekvenserne må gerne uddybes mere og bedre
Indhold
Virksomhedsbeskrivelse af irma a/s
Metode til gennemarbejdning af analyser
Virksomhedens problemstilinger og udfordringer
Handlingsforslag
Konsekvenser
Litturaturliste
Bilag
Uddrag
Virksomhedsbeskrivelse af Irma A/S
Irma er et aktieselskab på over 1000 medarbejdere, som er et SBU ejet af Coop Danmark. Handelsvirksomhedens vigtigste aktiviter er økologi, kvalitets varer, dyrevelfærd samt fairtade. De forsøger at forbedre samfundet ved bl.a. at have en uge om året, hvor tilbudsavisen kun indeholder økologiske varer og kæden derudover også hovedsageligt fokuserer på økologi.
Efter finanskrisen har man valgt at sætte prisen ned på op til 200 varer for at beholde deres kunder og samtidig i håbet om at blive set som en ven i nøden af kunderne.
Ved aflæsning af Irmas nøgletal fra år 2004 til 2009, ses at:
- Overskudsgraden stiger med 1 procentpoint i perioden 2004-2006, hvorefter den falder med 1,8 procentpoint (2006-2009)
- Afkastningsgraden stiger med 4 procentpoint i perioden 2004-2008, hvorefter den falder med 5 procentpoint (2008 til 2009)
- Egenkapitalens forrentning stiger med 9 procentpoint i perioden 2004-2006, hvorefter den falder med 6,3 procentpoint (2006 til 2009)
- Aktivernes omsætningshastighed stiger med 1,7 procentpoint i perioden 2004-2007, hvorefter den falder med 0,7 procentpoint (2007-2009)
Gennemførte analyser
... Køb adgang for at læse mere Allerede medlem? Log ind