Intet nyt fra vestfronten | Analyse

  • STX 3.g
  • Dansk A
  • 10
  • 10
  • 2778
  • PDF

Romananalyse: Intet nyt fra vestfronten | Analyse

Romananalyse af "IIntet nyt fra vestfronten" af Erich Maria Remarque

Her gives en analyse og fortolkning af romanen (som oprindeligt hed " Im Westen nichts Neues"), og relaterer værket til ekspressionismen og udgivelsestidspunktet.

Indhold

1. Indledning 2
2. Resumé 2
3. Analyse 2
Komposition og fortælleteknik
Karakteristik af miljøet
Personkarakteristik
Kunstneriske virkemidler
4. Eksempler på ekspressionisme 6
4. 1. Fanget med Fjenden
5. Konklusion 9
6. Bilag 12
7. Litteraturliste 10
7.1. Primær litteratur
7. 2. Sekundær litteratur

Uddrag

Forord
I 1928, 14 år efter at Princips pistol gav startskuddene til de krigserklæringer, som førte til Den Store Krig, så romanen ”Im Western nichts neues” dagens lys.
Den berettede om forholdene på en af vor tids blodigste slagmarker – den 1. Verdenskrigs vestlige frontafsnit. Skrevet af journalisten og krigsveteranen Erich Maria Remarque på sølle fem uger, og med et oplag på 3,5 millioner slog den alle rekorder - og blev oversat til 25 sprog.

Indledning
Opgavens første del består af selve analysen af romanen. Det er for at servere en overordnet forståelse for romanens opbygning. Analyseformen er metodisk af sin art. Dog skal jeg rette opmærksomhed på, at visse områder af analysemetoden er prioriteret frem for andre. Se indledning 4. Analyse for en yderligere uddybning af den valgte prioritering.
Herefter følger en fremhævning af den ekspressionistiske fortællestil, klarificeret ved hjælp af konkrete eksempler fra romanen og et underafsnit om kampens menneskelige konsekvenser.
Målet er at belyse krigen, som den opleves fra de kæmpendes synsvinkel. Derfor er den informerende fremstillingsform følgelig valgt – dog kommer den vurderende fremstillingsform til udtryk i analysen pga. den valgte analysemetode.

---

Personkarakteristik
Paul, hovedpersonen og fortælleren, er kommet direkte fra skolen som 18-årig til fronten. Han blev overtalt af lektoren Kantorek, sammen med hele sin skoleklasse, til at lade sig hverve til krigstjeneste. Paul var en livsglad, ung mand fuld af forhåbninger og forventninger til livet. Som de fleste andre 18-årige havde han kun lige ”smagt” på livet og var spændt på fremtiden. Han stod på tærsklen til et voksenliv. Han var "jernets ungdom".
Men nu er Paul midt i krigen. Hans verdensbillede er krakeleret. Han føler, at han har fået revet sin ungdom væk. Han er blevet gammel før tid. Ungdommen er slået i stykker og han føler, at det kan blive meget svært at vende tilbage til en normal tilværelse med de ekstreme livserfaringer, han har gjort. Han er forandret - meget forandret... Køb adgang for at læse mere

Intet nyt fra vestfronten | Analyse

[45]
Bedømmelser
  • 09-12-2001
    jeg synes det har været en utrolig hjælp til en analyse af bogen. udover det er det bare totalt fedt - mange tak!!!
  • 28-02-2016
    Givet af HFe-elev på 1. år
    Et noget kort resumé og sproglige fejl. Afsnittet 4 er godt, og opgaven er god til inspiration. Tak.
  • 19-06-2015
    Super god hjælp, kan anbefales :)
  • 09-11-2013
    Givet af 3.g'er på STX
    Opgaven er god til inspiration