International Økonomi 22.6 - Up-Market-produkter

  • HHX 3. år
  • International Økonomi A
  • 10
  • 5
  • 1617
  • Word2007

International Økonomi 22.6 - Up-Market-produkter

Besvarelse til opgave 22.6 om Up-market-produkter

Opgaven indeholder en besvarelse på følgende spørgsmål:

a) Gør kort rede for, hvad man præcist forstår ved up-market, middle-market og down-market produkter. Belys gerne med eksempler.

b) Foretag en nærmere analyse af dansk eksport med udgangspunkt i de to figurer.

c) Hvilke samfundsøkonomiske fordele er der forbundet med, at danskerne står stærkt på up-market produkter?

d) Nævn eksempler som har succes med at eksportere middle-market og down-market varer.

e) Hvilken sammenhæng kan der aflæses omkring velstand(målt som BNP pr. indbygger) og andelen af up-market produkter? Forklar sammenhængen

f) Vil Danmark efter din vurdering kunne fastholde vores position?

Uddrag

Up-market produkter er varer, hvis pris ligger over 15 % højere, end de andre konkurrenters priser. Produkterne er af rigtig høj kvalitet, og meget tit anderledes end konkurrenternes produkter. Det er meget præference betonet, altså kunden har en klar præference, og foretrækker hellere et dyre men bedre produkt, end andre billige produkter. Det er ofte de lande med en god økonomi, som står for up-market produkter, da de har rimelige høje omkostninger, derfor må virksomheder i det pågældende land, satse på noget, som skiller sig ud i forhold til de andre varer på verdensmarkedet. Det især Danmark, som har en stor del af up-market produkter, da mange danske virksomheder går op i kvalitet og design. Et godt eksempel er Bang og Olufsen. B&O er en dansk virksomhed, som er kendt for at producere lyd produkter og fjernsyn af god kvalitet, og særdeles godt design. Virksomheden er et stort ... Køb adgang for at læse mere

International Økonomi 22.6 - Up-Market-produkter

[3]
Bedømmelser
  • 10-11-2011
    Givet af HHX-elev på 3. år
    Denne opgave hjalp en del. Meget fine besvarelser. Super inspiration.
  • 10-11-2011
    Givet af HHX-elev på 3. år
    Rigtig god inspiration :)
  • 19-02-2012
    Super god inspiration!