IKEA | Omverdensforhold, konsumentmarkedet, købsadfærd og SOR-modellen

  • HHX 2. år
  • Afsætning A
  • 10
  • 5
  • 2070
  • PDF

IKEA | Omverdensforhold, konsumentmarkedet, købsadfærd og SOR-modellen

Eksempel på opgave om IKEA, der blandt andet indeholder noget om omverdensforhold, konsumentmarkedet, købsadfærd og SOR-modellen.

Uddrag

Produktion:
IKEAs kærneprodukt er Demokratisk design, som indebærer et stort udvalg af forskellige produkter til boligindretning med god form til en lav pris. IKEA producere mange forskellige møbler, så der er lige det møbel der passer ind i kundens stil og ønsker. Det er ikke nemt at skabe nogle produkter som alle skal kunne have råd til, så derfor stiller det utrolig store krav til designerne. Designerne skal være meget omkostningsbevidste og der skal stort set spares på alt, undtagen for ideer.
Målgruppe:
IKEAs målgruppe er bred og er fra ca. 0 - 50. IKEA har mange forskellige produkter, men de fleste er til børn, unge og børnefamilier. IKEA produkterne er mest for folk med en moderne livsstil, og med en middel indkomst.
Fordelen ved den brede målgruppe er, at der er noget, som passer til alle aldersgrupper og segmenter inden for 0-50 år og dvs. at de ikke har behøvet at tilpasse sig til ét bestemt segment.
Grunden til jeg har valgt at stoppe målgruppen ved 50, er fordi at de fleste derover, fx hellere vil have et designer køkken eller en designer sofa.
Markedsføring:
IKEA markedsfører sig dels via kataloger, tv reklamer og internet. IKEAs mest kendte markedsføringsaktivitet udkom i 2002 med et oplæg på 131 millioner eksemplar i 45 udgaver og på 23 sprog. IKEA laver mange TV reklamer og det er en god måde, at fange seernes interesse, da mange ser fjernsyn. Udover TV reklamer arbejder IKEA på at skabe en stærkere relation igennem butikkerne med udstilling, service og rådgivning. På internettet har de desuden lavet en kundeklub som hedder IKEA family, hvor særlig interesseret kunder kan fordybe sig i indretning gennem kurser og aktiviteter i varehusene.

Virksomhedens omverdens forhold.
Nærmiljøet:
I IKEAs nærmiljø er det primært kunderne, leverandørerne og konkurrenterne som har indflydelse på IKEAs
koncept.
- Kunderne er primært unge mennesker der lige er flyttet hjemmefra eller børnefamilier, som ikke har et økonomisk overskud, eller tid til at indrette et designerhjem.
- Leverandørerne: IKEA har nogle leverandører som levere træ. IKEA er en verdensomspændende virksomhed, og må derfor organisere sig velovervejet med hensyn til indkøb. De har 42 indkøbskontorer i 33 forskellige lande, som hver beskæftiger sig med indkøb, arbejdsforhold... Køb adgang for at læse mere

IKEA | Omverdensforhold, konsumentmarkedet, købsadfærd og SOR-modellen

[3]
Bedømmelser
  • 09-12-2011
    Rigtig god og fyldig. Meget enkel og nemt læseligt.
  • 31-01-2019
    Givet af HHX-elev på 3. år
    Dårligt sprog, og tynde analyser.
  • 17-09-2011
    Super fin opgave. kunne godt bruges

Materialer relateret til IKEA | Omverdensforhold, konsumentmarkedet, købsadfærd og SOR-modellen.