Idræt i skolen | Rapport om skoleidrætten igennem tiden
- STX 1.g
- Idræt C
- 10
- 2
- 716
Idræt i skolen | Rapport om skoleidrætten igennem tiden
Beskrivelse af idræt gennem tiderne i skolen med detaljerede fokuspunkter. Hvordan idrætten har forandret sig, og hvorfor det er vigtig at have idræt i gymnasiet i dag. Opgaven kigger også på, om vi får det ud af det, som vi vil.
Indhold
1. Centrale ændringer i idrætsfaget gennem tiderne (1935,1988,2005)
2. Fokusområder i 1935 og 2005
3. Årsager og betydning
4. Formål og virkelighed
5. God fysisk træningstilstand
Konklusion
Uddrag
1. Centrale ændringer i idrætsfaget gennem tiderne
Nøgleord:
År 1935: legemsudvikling – herredømme over eget legeme – fysisk kraft – disciplin
År 1988: bevægelsesglæde – kropslig identitet – samarbejdsevne – hensigtsmæssig og kreativ brug af kroppen – grundlæggende idrætslige færdigheder – bevidsthed om vigtigheden af at være i god form – motivation
År 2005: idrætslige færdigheder – indsigt i kroppens bevægelsesmuligheder – at kombinere teori i teori og praksis – bevidstheden om vigtigheden af at være i god form – personlig identitet – sociale kompetencer – motivation
Ændringer fra 1935-88: fra kun at handle om disciplin og kontrol over sig selv (praktiske færdigheder) er idrætsundervisningen gået til også at indeholde teori omkring det praktiske arbejde, og læren om sundhed. Desuden begynder undervisningen at brede sig over flere idrætsgrene i sammenhæng med at faget skifter navn fra Legemsøvelser til Idræt i 1971, og skolen begynder at opfordre eleverne til også at dyrke idræt udenfor skolen.
Ændringer fra 1988-2005: I læreplanen fra 2005 udgør teori en stor del af undervisning, og det fysiske arbejde sættes i forhold til sundhed, hvilket giver en øget bevidsthed.
2. Fokusområder i 1935 og 2005
1935: fysisk kraft og disciplin
2005: kombination af praktisk erfaring og teoretisk viden (teknik og sundhed).
Livsstilssygdomme som følge af dårlig form og forkert levevis er blevet langt mere... Køb adgang for at læse mere Allerede medlem? Log ind