Idrætsrapport om løb og løbetræning

  • STX 3.g
  • Idræt B
  • 10
  • 4
  • 1319
  • PDF

Træningsprojekt: Idrætsrapport om løb og løbetræning

Idrætsrapport om løb og løbetræning, der beskriver 8 ugers træningsforløb og de fysiologiske aspekter omkring dette.

Eleven har brugt løb til at forbedre sin kondition i denne idrætsrapport. Træningsmetoden har været løb med intervaltræning.

Indhold

Baggrund
Mål og teori
Træningsfysiologi
Mit træningsprogram uge 36 - 39
Mit træningsprogram uge 40 - 41
Evaluering

Uddrag

Baggrund:
Baggrunden for mit træningsprogram er, at gå i fitness minimum en gang om ugen, hvor jeg løber ca. 5 km (ofte mere). Derudover cykler jeg hver dag 3,7 km til og fra skole i et højt tempo.

For at træne kondition er den optimale træning løb og får at få hurtige resultater, vil jeg benytte mig af intervaltræning. Jeg mener, at jeg ved at udføre mit træningsprogram tre gange om ugen med fokus på intervaltræning, vil kunne forbedre min kondition.
I coopertesten fik jeg et kondital på 39 og i intervaltesten fik jeg et kondital på 47.

Mål og teori:
Mit mål for min træning er at jeg skal nå et konditionstal på over 50. Dette er et realistisk mål, fordi jeg efter otte ugers træning højst sandsynligt har forbedret min kondition i hvert fald en lille smule. Hernæst har jeg også sat et barriere brydende mål som er, at jeg skal kunne løbe en halv time uden at stoppe med 9 km/t. Lige nu kan jeg kun løbe 15 min. med 9,5 km/t.

Jeg har valgt at for at forbedre min kondition indenfor otte uger, skal jeg benytte mig af intervaltræning. Efter halvdelen af perioden er gået, vil jeg presse mig selv lidt hårdere, ved at sætte 5 minutters ekstra træning løb med mellem intensitet ind. Dette er bl.a. for at gøre det mere sandsynligt at nå mit barriere brydende mål men også for at få mere udfordring. Mit træningsprogram starter med et langt interval med mellem intensitet, for at komme i gang og for at gøre musklerne varme nok, til at kunne klare løb med høj intensitet. Herefter benytter jeg mig af kortere intervaller med høj intensitet. Imellem mine korte intervaller holder jeg 1 minuts pause i form af gang, for at holde intensiteten høj i de korte intervaller.

Træningsfysiologi:
Energien er en vigtig del af selve træningen. Alle kroppens celler (leverceller, hjerneceller og muskelceller) er afhængige af, at der er tilstrækkelig med energi, når der skal udføres et arbejde. Det er forskelligt fra person til person, hvor meget energi der kan omsættes i musklerne og om man er i stand til at bringe... Køb adgang for at læse mere

Idrætsrapport om løb og løbetræning

[7]
Bedømmelser
  • 11-11-2010
    en god rapport, en man klart kan bruge.
  • 25-04-2012
    Givet af 3.g'er på STX
    God og brugbar, tak for det :-)
  • 13-03-2013
    klart anbefales..........
  • 22-02-2013
    rigtig god opgave, virkelig brugbar.