SRO om identitet og livsstil i det senmoderne samfund samf A psyk C

  • STX 2.g
  • SRO (Psykologi C, Samfundsfag A)
  • 7
  • 24
  • 10995
  • PDF

SRO om identitet og livsstil i det senmoderne samfund samf A psyk C

Studieretningsopgave (SRO) i 2.g i fagene samfundsfag A og psykologi C om identitet og livsstil i det senmoderne samfund.

Problemformuleringen lød:
1. Redegør for unges identitetsdannelse i det senmoderne samfund.
2.Undersøg hvilken rolle moderne teknologi spiller for identitetsdannelsen. Inddrag Anthony Giddens.
3.Diskutér hvordan unge skaber deres livsstil. Inddrag Pierre Bourdieus habitusbegreb.

Du kan få hjælp til at forstå det senmoderne samfund i vores kompendium om samfundstypen.

Indhold

Abstract: 1
Indledning: 3
Redegør for unges identitetsdannelse i det senmoderne samfund: 3
Undersøg hvilken rolle moderne teknologi spiller for identitetsdannelsen. Inddrag Anthony Giddens: 5
Diskutér hvordan unge skaber deres livsstil. Inddrag Pierre Bourdieus habitusbegreb: 8
Konklusion: 10
Litteraturliste 11
Bilag 12

Uddrag

I denne opgave har jeg valgt at arbejde med Samfundsfag og Psykologi med den overordnede overskrift ” Identitet og livsstil i det senmoderne samfund”. Jeg startede med at redegøre for unges identitetsdannelse i det senmoderne samfund, hvor jeg som udgangspunkt starter med at definere begrebet identitet og derefter fortæller om det senmoderne samfund, og dernæst redegøre for hvordan de unge danner deres identitet i det senmoderne samfund. Jeg har valgt at gøre det på den måde, fordi jeg synes, at man skal vide, hvad identitet og det senmoderne samfund er, for at kunne forstå identitetsdannelsen i det senmoderne samfund. Herefter skulle jeg undersøge hvilken rolle moderne teknologi spiller for identitetsdannelsen, hvor jeg skulle inddrage Anthony Giddens. For at undersøge teknologiens rolle i identitetsdannelsen, valgte jeg at tage udgangspunkt i artiklen ”sværmens vold, som omhandler børnenes afhængighed af mobiltelefonen, og her valgte jeg at trække parallelle mellem Giddens teori om adskillelsen mellem tid og rum og de unges netværk gennem mobiltelefonen. Til slut skulle jeg diskutér hvordan unge skaber deres livsstil, og der startede jeg med at forklare Pierre Bourdies habitusbegreb, og derefter brugte jeg i diskussion artiklen ” Apropos ... teenagere og subkulturer”, hvor jeg kommer ind på hvilke betydninger subkulturer og stilfællesskaber har for, hvordan de unge skaber deres livsstil i dag. Jeg har valgt at fokusere på hvordan de unge skaber deres livsstil gennem stilfællesskaber... Køb adgang for at læse mere

SRO om identitet og livsstil i det senmoderne samfund samf A psyk C

[12]
Bedømmelser
  • 25-08-2011
    Opgaven er velskrevet på et højt fagligt niveau. Den er indholdsrig og kommer godt omkring emnet.
  • 23-03-2011
    Givet af Pædagogstuderende på 1. semester
    opgave kommer godt rundt om emmet en fin opgave og let at forstå
  • 28-01-2014
    tak for hjælpen - god hjælp til SRP om fedme
  • 23-05-2013
    Givet af HF-elev på 2. år
    Super.....................