Hjemmeside og Database for Dagli'Brugsen Alslev

  • HHX 3. år
  • It A
  • Ingen givet
  • 46
  • 12572
  • PDF

Hjemmeside og Database for Dagli'Brugsen Alslev

Opgaven danner baggrund for virksomheden Dagli'Brugsen Alslev. Alle informationer er altså hentet i virksomheden.

Selve produktet er en hjemmeside vi selv har udarbejdet, samt en tilknyttet database - med udgangspunkt i online-booking.

Opgaven indeholder bl.a. IT-politik, IT- og forretningsstrategi, udviklingsmodeller, analyse, Leavitts model, analyse af vores hjemmeside (kommunikationsmodel, brugervenlighed, billeder, KISS-reglen) og analyse af databasen (context diagram, dataflow diagram, E/R-diagram). Til sidst sluttes af med hvordan disse to produkter skal kobles sammen og hvad der skal gøres i fremtiden, med henblik på at vedligeholde hjemmesidens funktioner.

Varde Handelsskole & Handelsgymnasium 2012

Lærers kommentar

Der blev ikke givet en direkte karakter for opgaven, men opgaven danner baggrund for standpunktskarakteren 10.

Indhold

Problemformulering 4
Virksomhedsbeskrivelse 4
Virksomhedens mål og idé 5
IT-politik 6
Fysisk sikkerhed 6
Logisk sikkerhed 7
Kommunikationssikkerhed 7
Datasikkerhed 8
IT- og forretningsstrategi 8
IS-Strategi – Informations Systems Strategi 8
IT-strategi 9
Informationsarkitektur 9
Teknologiarkitektur 10
IM-strategi – information management 10
Gantt-kort 11
Udviklingsmodel 11
Foranalyse 12
Problemafklaring 14
Udannelse af brugere 14
Analyse 15
Applikationsstruktur 15
Kravspecifikation 16
Systemdesign 16
Navigationsstruktur 17
System- og brugertest 17
Leavitts model 18
Struktur 19
Personer 20
Opgaver 20
Teknologi 21
Hjemmeside 21
Kommunikationsmodel 21
Web-adresse for prototype 23
Rough 24
Brugervenlighed 24
Farver 26
Typografi 26
Billeder 27
jAlbum 28
KISS 28
Gestaltloven 29
First Things First 30
Database 30
Context diagram 30
Dataflow diagram 31
E/R-diagram 33
Relationer 33
3. normalform 33
Forespørgsel 34
Formular 34
Rapport 34
Programmering 35
Overvejelser om sammenkobling mellem hjemmeside og database 35
Konklusion 36
Litteraturliste 38
Litteraturliste 39
Bilag 1 – Gantt-kort 40
Bilag 2 - Spørgeskema 41
Bilag 3 - Svar på spørgeskema: 42
Bilag 4 – Rough 43
Bilag 5 – Navigationsstruktur 44
Bilag 6 - Omverdensmodellen 44
Bilag 7 – Context diagram 45
Bilag 8 – Dataflow diagram 45
Bilag 9 – E/R-diagram 46
Bilag 10 – Relationer 46
Bilag 11 – Eksempel på aspx-filer 47

Uddrag

Problemformulering
I de seneste år har kundernes købevaner ændret sig, og det har været vigtigt for supermarkederne at imødekomme kundernes behov og finde et koncept, som vil passe ind i kundernes travle hverdag. I et lille samfund er der ofte stor opbakning og tilknytning til de lokale virksomheder, og det vil være en oplagt mulighed for virksomheden, at forny sig indenfor teknologien og oprette en hjemmeside med online bestilling og levering inden for bygrænsen. Teknologien er i en voldsom udvikling, og det er nødvendigt at være opdateret på dette område. Tiltaget med online bestilling vil muliggøre at øge omsætningen og ramme en målgruppe, som har svært ved de daglige gøremål, dog kræves det, at der udvikles et system, hvor kravene til brugervenlighed har højeste prioritet. Ud fra disse tanker er følgende problemformulering udarbejdet:
• Ud fra en redegørelse af Dagli'Brugsen Alslevs behov for en hjemmeside med online bestilling samt en redegørelse for målgruppen, analyseres baggrunden for udviklingen af hjemmesiden. Derudover udarbejdes en prototype af hjemmesiden med online bestilling med en tilkoblet database. Endelig vurderes om hjemmesiden lever op til brugernes behov, og hvordan siden kan vedligeholdes... Køb adgang for at læse mere

Hjemmeside og Database for Dagli'Brugsen Alslev

[4]
Bedømmelser
  • 08-05-2013
    Givet af Studerende på 1. år
    Det er ok, men det er ikke det, jeg skulle bruge.
  • 15-06-2016
    den er meget god :) kunne bruge det meste
  • 04-01-2016
    ..................................
  • 24-03-2013
    Givet af HHX-elev på 3. år
    Helt vild ekstrem god mester