IKEA caseeksamen

IKEA caseeksamen

Besvarelse caseeksamen om IKEA i Salg og Service C.

Opgave 1: IKEA´s nær – og fjernmiljø 2
Opgave 2: Segmentering på konsumentmarkedet 3
Opgave 3: Markedsføringsplan 5
Opgave 4: Producentmarkedet 8
Opgave 5: Markedsanalyse i praksis 11
Opgave 6: Konkurrenceforhold 13
Opgave 7: Branding 15

Uddrag

Opgave 1: IKEA´s nær – og fjernmiljø

A. Faktorer i IKEAs nær - og fjernmiljø, der har mest indflydelse på salget af de nye designermøbler

Nærmiljø:

• Kunder: Unge mennesker og børnefamilier, som ikke har økonomiske overskud, og dermed
ikke råd design møbler.

• Leverandører: I KEA´s indkøb foregår internationalt og deres valg af leverandører har stor betydning for deres succes.

• Konkurrence: IKEA har markedslederen men er i hårdt konkurrence med markedsudfordreren ILVA.

Fjernmiljø:

• Kultur: I forbindelse med kultur har miljøbevidstheden den største betydning. I dag stiller man højt krav om et renere miljø, og de miljøbevidst produkter IKEA laver.

• Demografi: Befolkningsvæksten og alderssammensætningen har indflydelse på IKEA's salg. Antallet af unge familier er faldende og det er IKEA's primær målgruppe.

• Teknologi: Der er en øget interesse for teknologi, f.eks. fladskærms TV, computer, osv. Dette kan ... Køb adgang for at læse mere

IKEA caseeksamen

[30]
Bedømmelser
  • 28-05-2010
    - Det gode er at den fylder og indeholder de sider som er lige til pas at læse - hver side sin gode inspiration - man kan altid finde noget der mangler, men jeg syntes ikke at der mangler noget af betydning
  • 08-01-2011
    skulle kun bruge den til de 4 P'er, da jeg skal op i COOP, og manglede lidt inspiration... men det, og resten, ser rigtig godt ud :)
  • 02-05-2016
    Det er en rigtig god opgave
  • 01-06-2015
    meget god til din opgave.... du vil få en god inpiration fra det