Analyse af forretningskæden IKEA

  • HHX 1. år
  • Afsætning A
  • 10
  • 8
  • 1916
  • PDF

Analyse af forretningskæden IKEA

Indeholder: Omverdensmodel, skydeskivemodel, konkurrenceform, konkurrentanalyse, mission, værdikæde, swot-analyse, målsætning, konkurrencestrategier, konkurrencemæssig position, konsumentenheden, segmentering, målgruppevalg, positionering.

Uddrag

Ikea er en international forretningskæde der sælger boligartikler. Virksomheden blev grundlagt af svenskeren Ingvar Kamprad. IKEA's møbler er kendetegnet ved at man selv skal samle dem. De går meget op i møblerne skal være billige men alligevel i en god kvalitet

Navnet IKEA er et akronym:

• I = Ingvar
• K = Kamprad
• E = Elmtaryd (den gård, hvor Kamprad voksede op)
• A = Agunnaryd (den by, hvor Kamprad voksede op)


Omverdensmodel:

Nærmiljø:
• Kunder – stort set alle private personer har møbler fra IKEA.
• Forhandlere – Der er 4 IKEA varehuse i Danmark (Gentofte, Tåstrup, Århus & Odense). I alt er der 285 IKEA varehuse.
• Konkurrenter – Er dem der producere de samme boligartikler. Og det kunne være Idé møbler, Daells bolighus og Ilva.
• Leverandører – Er dem der fremstiller de ting som IKEA bruger til at udvikle deres møbler. 1350 leverandører i 50 lande. De 5 lande med størst indkøb Kina 22 %, Polen 16 %, Italien... Køb adgang for at læse mere

Analyse af forretningskæden IKEA

[30]
Bedømmelser
  • 09-12-2012
    ikke dårligt, men kunne gøres bedre derfor syntes jeg stadig ikk at detvar til et 10 tal. din lærer havde nok spist søm den dag han gav dig din karakter.
  • 03-03-2015
    Givet af 2.g'er på STX
    Den er god, men korte beskrivelser fx i omverdens modellen. Den kunne godt have været mere detaljeret. Men god inspiration.
  • 26-11-2013
    Givet af HHX-elev på 3. år
    god opgave med mange analyer
  • 03-10-2013
    Rigtig god opgave :-)