Analyse af IKEA
- HHX 3. år
- Afsætning A
- 12
- 10
- 5136
Analyse af IKEA
Opgave indeholder en besvarelse af alle opgaver tilknyttet sættet om IKEA.
Opgaven er skrevet i 2011.
Indhold
Værdikæden
Brancheanalyse
Konkurrencemæssige positioner
Porters five forces
SWOT
Købsadfærd
Parametermix
Målgruppevalg
Positionering
Uddrag
Værdikæden
Primæraktiviteter
I IKEAs indgående logistisk, er et outsourcet led som foretages af IKEAs leverandører i Kina, Polen, Sverige, Italien og Tyskland. Her føre IKEA streng kontrol med deres leverandører, for at sikre at deres produkter er af ordentlig kvalitet, samtidigt med at IKEA på bedst mulig måde forsøger at gardere sig mod børnearbejde, brud på minimumslønnen, samt uretfærdig behandling af medarbejdere i generelt henseende. Transporten fra leverandør til IKEA foregår igennem lagre rundt om i Verden. Derudover har IKEA i Sverige, Tyskland, Holland og Belgien egen jernbane, hvor produkterne bliver modtaget til store lagre, blandt andet med henblik på at spare miljøet for en masse CO2 og hydrocarbonudslip.
Selve produktionen hos IKEA foregår igennem IKEAs designere, da det er dem der så at sige ”producerer” IKEAs varer, igennem designet af dem. Her er det et spil imellem leverandør og designer, da IKEA ikke går på kompromis med kvaliteten på grund af prisen, så designere forsøger hele tiden at få produceret deres nydesignede møbel på den mest omkostningseffektive måde. Man kan på dette punkt sige at IKEA har priceing power, altså det er dem der så at sige har magten i kunde leverandørforholdet, da IKEA ikke er bunde af egen, eller specielle leverandører... Køb adgang for at læse mere Allerede medlem? Log ind