SOP: Hurup Møbelfabrik og Eksport til Japan i IØ og Afsætning

  • HHX 3. år
  • SRP (International Økonomi A, Afsætning A, SOP)
  • 10
  • 27
  • 9923
  • PDF

SOP: Hurup Møbelfabrik og Eksport til Japan i IØ og Afsætning

SOP'et indeholder en makroøkonomisk landeanalyse af Japan samt alt eksportrelateret omkring møbelfabrikken "Hurup Møbelfabrik" - opgaven er skrevet i International Økonomi A og Afsætning A. Afslutningsvis giver jeg min vurdering af hvorvidt det ville være lukrativt for møbelfabrikken at investere virksomhedens resourcer på at nå ind på markedet.

Opgaveformulering

Med udgangspunkt i Hurup møbelfabrik bedes du:

Redegøre fra virksomhedens internationalisering, analysere relevante forhold i den japanske økonomi og på det japanske marked, samt vurdere om det vil være hensigtsmæssigt at trænge ind på markedet

Studienets kommentar

Studieområdeprojekter på hhx hed tidligere studieretningsprojekter (SRP). Eksemplet her er skrevet som et SRP. Der er enkelte forskelle mellem de to opgavetyper. I dag skal du fx ikke skrive et engelsk abstract, men et resumé på dansk. De fleste krav er dog ens, så du kan sagtens bruge eksemplet til at få gode idéer til dit SOP.

Den bedste måde at bruge eksemplet er ved at bruge SOP-bogen sideløbende. SOP-bogen er opdateret på alle de nye regler, så du er sikker på at leve op til alle krav.

Indhold

Problemformulering: 2
Abstract 2
Forord 3
Introduktion af Hurup Møbelfabrik 3
Makroøkonomisk landeanalyse af Japan 5
BNP 5
Betalingsbalancen 6
Import og eksport 6
Forbrugerprisindeks 7
Lønniveau 8
Obligationsrente og national banks rente 9
Indkomst fordeling i Japan 11
Opsummering: 11
Hurups internationalisering 13
Brancheanalyse – Porters five forces 13
Værdikæde 15
Opsummering værdikæde 17
SWOT-model 17
Internationalisering 19
Marketingsmix 19
Konklusion 22
Bilag 24
Kildehenvisning 25
Kildekritik 25

Uddrag

Forord:
Jeg vil i denne opgave lave en økonomisk analyse af Japan. Analysen skal bruges til at vurdere om, det vil være hensigtsmæssigt, at Hurup møbelfabrik starter eksport til Japan.

Jeg vil analysere de nøgletal, der beskriver Japans økonomiske udvikling med henblik på ideen om at starte eksport til landet. Derefter vil jeg beskrive virksomheden, Hurup Møbelfabriks internationaliseringsproces og bedømme om det vil være hensigtsmæssigt eller ej at starte eksport til Japan.

Introduktion af Hurup Møbelfabrik:
Hurup Møbelfabrik startede i 1959 som et familieejet selskab frem til 2007, hvor aktiemajoriteten (68 %) blev overtaget af Erhvervsinvest.

Erhvervsinvest er en kæde af investeringsselskaber og banker, herunder Nykredit og Spar Nord, som opkøber virksomheder. I 2009 var der 79 ansatte i virksomheden og ca. 15 forretninger landet over, hvorfra de sælger egen produktion af møbler.

Hurup har få produktkategorier, hvor der så er et utal af forskellige variationer som man kan vælge imellem. Deres sortiment er dybt men smalt. De sælger 2-personers sofaer, 3-personers sofaer, hjørnesofaer, modulsofaer, sovesofaer, sofaer med chaiselong, lænestole og sofaborde.

De startede i 2002 med at sælge direkte til forbrugeren og skar detailhandleren væk. Ved at ændre salgskanaler kan forbrugerne spare ca. 40 %, hver gang de køber en sofa fra Hurup, fordi mellemhandleren (detailhandleren) ikke skal tjene på produktet.

Hurup har i Danmark skabt deres succes gennem fabriksudsalg, hvor de sælger direkte til forbrugeren. Da omsætningen på det danske marked i 2002 ikke udgjorde mere end 20-25 %, brændte Hurup inde med en masse møbler, der var lavet specielt til det danske marked.

De startede derfor et fabriksudsalg, som blev en kæmpe succes. De fortsatte med fabriksudsalg, hvilket førte til det net af butikker, som de har i dag.

De har også flere showrooms rundt om i Danmark, hvor folk kan se de forskellige variationer af møbler som fabrikken kan fremstille. Alle deres butikker bliver betragtet som showrooms, da møblerne i butikkerne kun er til udstilling.

Ingen af butikkerne har derfor noget lager, da kundernes møbler bliver lavet efter de har indgivet sin ordre.

Hurup sælger også møbler over nettet, hvor forbrugeren selv kan bestemme hvordan hans/hendes møbel skal se ud. Dette er en klar fordel, da internethandel de sidste par år er steget kraftigt . Hurup eksporter allerede til de tysktalende lande i Europa, især Tyskland og Østrig. Hurups eksport i 2002 udgjorde mellem 75-80 % af omsætningen.

Hurups målgruppe er folk fra 30 år og opefter . Dette afspejler også prisniveauet på deres møbler. Kvalitet koster og det går Hurup møbelfabrik rigtig meget op i.

Det unikke ved produktet er, at forbrugeren selv skal designe sit møbel. Man skal selv bestemme farve, stof, facon og materialer. Derfor er det usandsynligt, at der er flere af samme slags møbler, da der er over 1.000.000 forskellige kombinationsmuligheder at vælge imellem... Køb adgang for at læse mere

SOP: Hurup Møbelfabrik og Eksport til Japan i IØ og Afsætning

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.

Materialer relateret til SOP: Hurup Møbelfabrik og Eksport til Japan i IØ og Afsætning.