He-Ne laser - Bølgelængde

  • STX 2.g
  • Fysik A
  • 11
  • 7
  • 1708
  • PDF

Rapport: He-Ne laser - Bølgelængde

Formål:
- Formålet med dette forsøg er at måle bølgelængden af en He-Ne laserstråle med en ganske almindelig stållineal, og når denne er fundet, måle afstanden mellem sporerne på en almindelig Cd-skive med He-Ne laseren.

Indhold

Formål
Teori
Apparatur
Udførelse
Opstilling
Resultater
Diskussion
Konklusion

Uddrag

Udførelse:
- Først sættes laseren i stativet nær foden. Dette gøres for at opnå så stor en indfaldsvinkel på stållinealen som muligt. Vi lægger først linealen således at vi kun får én refleksion, så denne kan markeres som 0. orden på et stykke papir, der er blevet tapet op på væggen. Herefter lægges stållinealen så laserstrålen rammer rillerne på denne. Herved får vi flere pletter på papiret, dannet af den konstruktive interferens. Disse pletter afmærkes også på papiret.

- Når pletterne er afmærket på papiret, måler vi afstanden fra hvorpå laserstrålen rammer linealen, og over til papiret på væggen, og bagefter fra papiret på væggen, og over til selve laseren (hvor laserstrålen udsendes fra). Vi måler også afstanden fra, der hvor laserstrålen udsendes fra laseren, og ned til bordet hvor linealen ligger.

- I forsøget med målingen af afstanden imellem rillerne i en cd, sættes laseren vandret i stativet. Cd’en sættes op vinkelret på laserstrålen, således at strålerne falder tilbage imod laseren, og op på et lærred bag laseren. Også lærred skal stå vinkelret på laserstrålen, og derved parallel med cd’en. Herefter måles afstanden fra cd’en til laseren (igen hvor laserstrålen udsendes fra), og bagefter afstanden fra cd’en til lærred bag laseren. Afstanden imellem laserstrålerne på lærred måles også og noteres... Køb adgang for at læse mere

He-Ne laser - Bølgelængde

[4]
Bedømmelser
  • 07-02-2012
    Givet af Folkeskoleelev i 9. klasse
    Opgaven er ikke specielt dybdegående mht. teorien; der skal helst være mere omkring formler og udregning. Forklaringen af konstruktiv interferens, samt 0. orden, 1.orden osv., er ikke særligt omfattende. Skuffende.
  • 25-02-2011
    Givet af 1.g'er på STX
    Meget fyldige opgave med masser af oplysninger, den hjælp mig en del..Taak for kigget.
  • 26-09-2013
    Givet af Studerende på 4. år
    Super godt! Fortsæt endelig!
  • 10-11-2011
    Her snakker vi om grundig gennemgang! Hjalp meget