HAMA - Interne og eksterne forhold, internationalisering og strategi | Afsætning A

  • HHX 2. år
  • Afsætning A
  • 12
  • 12
  • 4422
  • PDF

HAMA - Interne og eksterne forhold, internationalisering og strategi | Afsætning A

Opgaven omhandler virksomheden HAMA. Den besvarer følgene:

1. Redegør for relevante eksterne forhold, der påvirker virksomheden
2. Analysér Malthe Haaning Plastics værdikæde og vurdér virksomhedens kernekompetence
3. Analysér virksomhedens internationalisering
4. Diskutér og vurdér virksomhedens strategiske muligheder

Uddrag

Nærmiljø
Kunder: Kunder er en af de vigtigste (hvis ikke den vigtigste) nærmiljø faktorer – uden kunder kan virksomheden ikke eksisterer. Kunderne forventer perler i god kvalitet og variation til en overkommelig pris. Hvis virksomheden ikke formår at dække kundernes behov, vil det gå ud over deres omsætning. Som det fremgår af artiklerne har HAMA både B2C og B2B. Mellemhandlerne (B2B) forventer især stærk kvalitet og leveringssikkerhed.

Leverandører: Noget af det der gør, at HAMA kan konkurrere med bl.a. kinesiske udbydere, er hamaperlernes gode kvalitet og virksomhedens gode leveringssikkerhed. Det er derfor altafgørende for HAMA at deres leverandører også levere materialerne i den rigtige kvalitet og til den rigtige tid. HAMA forventer også råvarematerialerne til en overkommelig pris. Som Lene Haaning fortæller til børsen, så var 2008 et meget barsk år pga. de stigende råvarepriser.

Konkurrenter: HAMA har både danske konkurrenter som LEGO, men også konkurrenter fra resten af verden. Mattel og Hasbro er eksempler på konkurrenter, som kan komme til at true HAMA. De opkøber mindre producenter for at sætte sig på varemærker, og gør det dermed sværere for selvstændige virksomheder at overleve. Kinesiske konkurrenter har også stor indflydelse på HAMA – 80 procent alt det legetøj, der importeres til EU bliver produceret i Kina. Eftersom eksporten udgør godt 80 procent af HAMA's omsætning, er udenlandske konkurrenter mindst lige så aktuelle som de danske.

Mellemhandlere: Selvom mellemhandlerledet ”fordyrer” hamaperlerne, giver mellemhandlerne også mange muligheder for HAMA. En af artiklerne nævner bl.a. at en af grundene til at det har været muligt at få adgang til det kinesiske marked er pga. en lokal samarbejdspartner i Kina... Køb adgang for at læse mere

HAMA - Interne og eksterne forhold, internationalisering og strategi | Afsætning A

[3]
Bedømmelser
  • 09-04-2013
    god besvarelse af opgaverne, fik i hvert fald god hjælp af den :)
  • 19-03-2012
    Det er bare en super opgave.!
  • 12-10-2011
    opgaven er særdeles fyldig