Kognition og læring

På de følgende sider kan du finde vores noter til kognitiv psykologi og læringspsykologi. Vi har valgt at splitte noterne op i disse to underemner for at gøre materialet mere overskueligt.

Her kan du læse et uddrag af noterne om læringsteorier

  • To af de vigtigste læringsteorier er den behavioristiske læringsteori og Piagets kognitive læringsteori.
  • Den behavioristiske læringsteori forklarer læring gennem mekanismer, som kan observeres udefra. Den siger, at læring foregår gennem klassisk betingning, operant betingning eller imitation.
    • Klassisk betingning betyder, at en person mentalt forbinder to hændelser, hvis personen gentagne gange observerer, at de sker i sammenhæng.
    • Operant betingning betyder, at en person naturligt vil forsøge at gentage de handlinger, som fører til belønning og undgå de handlinger, som fører til straf.
    • Imitation betyder, at en person kan indlære en færdighed hurtigere, hvis han/hun observerer andre, som allerede har mestret færdigheden.
  • Piagets kognitive læringsteori forklarer læring gennem mekanismer inde i hjernen. Den siger, at læring foregår som en vekselvirkning mellem assimilation og akkommodation.
    • Assimilation betyder, at en person tilpasser ny viden til sin eksisterende forforståelse af verden (= sine eksisterende kognitive skemaer).
    • Akkommodation betyder, at en person ændrer på sin forforståelse af verden som reaktion på ny viden, der ikke passer ind i den eksisterende forforståelse.

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind