SRO om Generation Z

SRO om Generation Z

SRO i Afsætning A og Markedskommunikation C om Generation Z.

Opgaven indeholder undersøgelsen om de forskellige generationers resultater og til slut Generation Z som et eksempel på en markedsanalyse.

Indledning/Opgaveformulering
Jeg har valgt, at skrive min studieretningsopgave indenfor fagkombinationerne afsætning og markedskommunikation. Emnet indenfor disse to fag omhandler undersøgelsen ”Generation Z-zoomer ind”, som er en skildring af 8 unge menneskers oplevelse, af hvad det vil sige at være ung i dagens Danmark.
Den markedskommunikationsfaglige del kommer til at bestå i et resume af undersøgelsens resultater, og afsætningsdelen kommer til at bestå i en analyse og vurdering af ”Generation Z zoomer ind” som et eksempel på markedsanalyse.
I min opgave vil jeg bl.a. komme ind på de to tidligere generationer og derefter give et samlet overblik over den generation, vi har i dag. Jeg vil analysere om ”Generation Z” kan anvendes som en markedsanalyse og til sidst en afsluttende konklusion på min rapport.

Indhold

Indledning og opgaveformulering 1
Generation Z 2
De foregående generationer 2-3
Digital Natives, Facebook-og netværksgenerationen 3-5
Vores Generation – Generation Z 5-7
Den digitale verden 7
Generation Z som et eksempel på markedsanalyse 8-9
Konklusion 10
Litteraturliste 11

Uddrag

Generation Z

Mediebilledet af de unge ses i dag, som forskruet unge mennesker, der kun tænker på druk, vold og computer. De unge er efterhånden blevet et mediestunt for alle os, som gerne vil bidrage med noget fornuftigt til samfundet. I dag er der både det ene og det andet galt med de unge. De er blevet passive i diskussioner om politik og klimaet, og bruger for meget af deres tid på Facebook og mobiltelefonen. Men er de unge virkelig så slemme? Hvad med deres drømme, og dem som rent faktisk gerne vil blive til noget her i livet? Hvem er den nye generation helt præcist, og hvordan skal de unge tages hånd om i fremtiden? Mange unge virker udadtil for egoistiske og selvstændige, men de unge kan heller ikke undværes. I dag er antallet af unge voksende og 278.282 unge vil i den nærmeste fremtid ramme arbejdsmarkedet. (Se bilag 1) At få et indblik i fremtidens forbrugere vil give et bedre overblik over morgendagens unge målgruppe.

I Børsen fra d. 10. november 2010 refereres der til Generation Z, som giver et indblik i, hvad det vil sige for de unge, at have en identitetsfølelse og deres medievaner. ”Generation Z zoomer” ind er en analyse fra PeopleGroup, som i samarbejde med TV2 vil give danskerne et indtryk af, hvad det virkelig vil sige, at være ung i dag, og at det hele ikke bare er lutter lagkage.

De foregående generationer
Der tages stilling til to forrige generationer: X og Y. Bogen har valgt at fokusere på mentalitet, behov og udfordringer for at skabe et overblik over generationerne.
Generation X, kaldet den glemte generation, opstod i perioden 1960-1975 af Robert Capa. Han ville bruge denne generation til et foto-essay om unge mænd og kvinder, som voksede op efter Anden Verdenskrig. Generationens nøglepunkter var to udarbejdende forældre, skilsmisse og de første ... Køb adgang for at læse mere

SRO om Generation Z

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.