Analyse af GN - Store Nord

  • HHX 3. år
  • Virksomhedsøkonomi A
  • Ingen givet
  • 20
  • 5234
  • PDF

Analyse af GN - Store Nord

Vi har valgt at lave en strategisk-analyse af virksomheden GN - Store Nord. Analysen skal ende ud i en fyldestgørende SWOT-analyse af virksomheden. Vi vil i løbet af projektet prøve at finde ud af hvordan virksomhedens interne og eksterne situation er.

Opgaven er skrevet i 2003.

Indhold

Problemformulering 2
Kort beskrivelse af GN-Store Nord 3
GN - Store Nords vision 4
Nye markeder i Europa 4
Analyse af omverden, ressourcer og kompetencer 5
Analyse af omverdenen på samfundsniveau 5
National- og international økonomi 5
Teknologi 5
Det politiske system 6
Miljøfaktorer 6
Demografiske faktorer 6
Sociale/kulturelle faktorer 7
Adgangsbarrierer 8
Kundernes styrkeforhold 8
Leverandørernes styrkeforhold 8
Substituerende produkter 9
Konkurrenceintensiteten 9
Analyse af ressourcer og kompetencer 10
Materielle 10
finansielle 10
Fysiske 11
Immaterielle: 11
Teknologi: 11
Omdømme: 12
Humane ressourcer 12
Strategi 13
BCG-modellen (Bosten Consulting Group) 14
Markedsvækst. 14
Markedsandel. 14
Stjerne 15
Høreapparater. 15
Konklusion. 16
Mobile Division. 16
Konklusion. 16
Audiologisk diagnoseudstyr. 17
Øvrige aktiviteter 17
SWOT. 19

Uddrag

Problemformulering.

Vi har valgt at lave en strategisk-analyse af virksomheden GN - Store Nord. Analysen skal ende ud i en fyldestgørende SWOT-analyse af virksomheden. Vi vil i løbet af projektet prøve at finde ud af hvordan virksomhedens interne og eksterne situation er. For at få et detaljeret overblik over GN - Store Nord, vil vi bruge en række modeller og værktøjer fra bogen strategisk regnskabs-analyse. Vi vil bl.a. finde ud hvordan det står til med Shareholder value, om GN - Store Nord skaber værdi for deres investorer, og om det ville være muligt at skabe mere være end de gør nu. Vi vil også forsøge at lave en analyse af strategier på gruppeniveau og på forretningsområdeniveau. Vi vil undersøge hvilke faktorer deres valg af strategi afhænger af. Vi vil også se på deres omverden, ressourcer og kompetencer, både på samfunds- og brancheniveau. På samfundsniveau vil vi kigge på, hvad der har indflydelse på deres indtjening. På brancheniveau vil vi kigge på konkurrenter og markedet bl.a. ved Porters five forces. vi vil forsøge at placere GN - Store nords produkter i Boston-modellen og kigge på PLC-kurven. Til slut vil vi lave en konklusion på projektet og GN - Store Nords situation ved at placere deres stærke/svage sider og deres muligheder/trusler i en SWOT-analyse, og vurdere deres situation ud fra dette.
Vi vil især bruge GN-store nords hjemmeside og Skoda til at samle informationer om GN-Store Nords situation og strategier
Pga. GN-Store Nords mange produkter og SBUér kan vi blive nød til at afgrænse vores projekt og fokusere på enkelte områder vi kan gå i dybden med i stedet for at lave en overfladisk analyse af hele GN-Store Nords organisation... Køb adgang for at læse mere

Analyse af GN - Store Nord

[5]
Bedømmelser
  • 13-10-2005
    Meget god som inspiration, men er lidt tynd, selvom den fylder det den nu gør :)
  • 14-12-2015
    Den var helt okay, havde sine mangler,
  • 16-02-2015
    super god... værd at læse.
  • 08-04-2012
    Givet af HHX-elev på 2. år
    God opgave til inspiration