Stående bølger i Halvåbent rør

  • STX 2.g
  • Fysik B
  • 12
  • 9
  • 2250
  • PDF

Rapport: Stående bølger i Halvåbent rør

Formål
Øvelsens formål er at skabe en stående bølge i et halvåbent rør. Den stående bølge og dens resonanspunkter registreres ved hjælp af pc for derefter at eftervise formler for det halvåbne rør.

Derpå er formålet også at registrere stående bølge for et instrument og påvise, om instrumentet er konstrueret som et halvåbent rør, lukket-lukket rør eller åben-åben rør. Til vurdering af dette kigges der på instrumentets klangfarve. Det valgte instrument i denne øvelse er en guitar.

Indhold

Formål
Forsøgsopstilling
Teori
Fremgangsmåde
Måleresultater
Grafer
Diskussion
Konklusion
Kilder

Uddrag

Registrering af stående bølge i halvåbent rør:
Vi skabte stående bølge i halvåbent rør ved at bruge en frekvensgenerator. Det var frekvensgeneratoren, som skabte tonen. På frekvensgeneratoren indstillede vi frekvensen til 1000 Hz. Før vi skabte stående bølge i det halvåbne rør, beregnede vi på, hvor den stående bølge ville få en bug, dvs. der hvor tonen forstærkes. Det halvåbne rør havde den fordel, at den havde et stempel, så vi kunne variere og tilpasse længden af røret. Lydstyrken fra frekvensgeneratoren var for høj til computeren kunne registrere noget. Derfor blev computerens lydkort indstillede til et lavere lydniveau, og lydstyrken af mikrofonoptagelserne blev formindsket ned til ca. 15 dB.
Højtaleren og mikrofonen stod foran rørets åbne ende. Højtaleren blev forbundet til frekvensgeneratoren og mikrofonen til computeren. Vi indstillede derefter frekvensgeneratoren til 1000 Hz og en tone kom ud af højtaleren. Tonen blev optaget ved hjælp mikrofonen.
Vi optog først tonen, som blev sendt gennem hele røret, ved at tilbagetrække stempel stille og roligt længer og længere tilbage. Derefter trækkedes stempel over til det beregnede maksimum (resonans), og bagefter trak vi stemplet over til et punkt, hvor den ikke er maksimum... Køb adgang for at læse mere

Stående bølger i Halvåbent rør

[5]
Bedømmelser
  • 06-12-2012
    Givet af Folkeskoleelev i 10. klasse
    Den var lidt misvisende til mit formål. Men den er meget prcæcis og dybdegående.
  • 01-05-2014
    Ikke helt hvad jeg søgte. Ellers flot opgave.
  • 03-04-2013
    Givet af 1.g'er på STX
    Fin rapport. Den handler meget om en guitar
  • 15-12-2011
    wooooooooooooooooooooooooow!