Forlystelsesparker | Købsadfærdsanalyse

  • HHX 2. år
  • Afsætning A
  • 10
  • 8
  • 2853
  • PDF

Forlystelsesparker | Købsadfærdsanalyse

Omhandler købsadfærd, segmentering, konkurrencesituation og de strategiske muligheder er der for forlystelsesparkerne.

Indhold

1. Foretag en analyse af købsadfærden for en typisk dansk familie som ønsker at besøge en forlystelsespark. Familien består af mor, far og 2 børn på 7 og 12 år.
2. Med udgangspunkt i en af forlystelsesparkerne skal du gennemføre segmentering og vurderer virksomhedens valg af målgruppe
3. Analyser og vurdere konkurrencesituationen på markedet for forlystelsesparker
4. For Fårup Sommerland skal du, med udgangspunkt i interne og eksterne forhold vurdere virksomhedens strategiske muligheder.

Uddrag

1. Foretag en analyse af købsadfærden for en typisk dansk familie som ønsker at besøge en forlystelsespark. Familien består af mor, far og 2 børn på 7 og 12 år.

Min købsadfærdsanalyse for en typisk dansk familie, der ønsker at besøge en dansk forlystelsespark vil tage udgangspunkt i S-O-R modellen, købemotiver, køberoller, købstype, Maslows behovspyramide og sidst men ikke mindst beslutningsprocessen.

Jeg vil starte med, at anvende S-O-R modellen. Den bygger på tre forudsætninger.
- Forbrugeren får nogle påvirkninger fra virksomheden, f.eks. i form af et produkt, en pris og en annonce samt påvirkninger fra omverdenen.
- Hvis forbrugeren vil vurderer dette som værende interessant, vil forbrugeren bearbejde disse.
- Nu begynder forbrugeren at få en reaktion. Forbrugeren begynder måske at overveje et køb eller måske forkaster forbrugeren virksomheden tilbud.

Nu vil jeg sætte familien ind i billedet. I stimuli er der parkernes promotion som de laver via Internettet, fjernsynet og i de forskellige brochurer. Et eksempel kan være, hvis familien sidder og ser tv og de ser en reklame fra en af forlystelsesparkerne. Børnene bliver elle vilde og vil meget gerne hen og prøve det.
I organisme har jeg valgt familien. Hvis de finder reklamen interessant og sjov kan det være de tager af sted. Så moderen og faderen vurderer det. Det er dog mest moderen. Så begynder de at overveje, at tage derhen i weekenden.

Responsen kan være, at søge flere informationer om forlystelsesparkerne, de kan træffe en beslutning om at besøge en af de mange forlystelsesparker næste weekend eller måske forhører de sig hos venner eller bekendte.

Nu vil jeg kaste mig over Maslows behovspyramide. Jeg mener at udflugten til en af de danske .... Køb adgang for at læse mere

Forlystelsesparker | Købsadfærdsanalyse

[14]
Bedømmelser
  • 29-08-2014
    Givet af HHX-elev på 3. år
    Det er en virkelig dårlig opgave. Sorry to say! Opgaven ligger nok nærmere på et 4 tal, denne opgave er ikke i nærheden af en segmentering. Kan ikke anbefales
  • 27-01-2010
    gav et okay indblik i emnet ikke lige det jeg skulle bruge en god til inspiration
  • 28-02-2013
    Givet af HHX-elev på 3. år
    Flot og meget dybdegående opgave
  • 01-11-2012
    Givet af HHX-elev på 3. år
    Det var ikke noget specielt og ligger i hvert fald ikke til et 10 tal