Virksomhedsanalyse af Nordea | Afsætning A

  • HHX 2. år
  • Afsætning A
  • 10
  • 9
  • 3087
  • PDF

Virksomhedsanalyse af Nordea | Afsætning A

Her finder du en virksomhedsanalyse af banken Nordea.

Virksomhedsanalysen starter ud med en beskrivelse af Nordea og en beskrivelse af markedet.

Den primære del af analysen er delt mellem en intern analyse gennem brugen af en værdikædeanalyse og en ekstern analyse gennem brugen af en omverdensmodel.

Virksomhedsanalysen afsluttes med en SWOT-analyse, som opsummerer de ovenstående analyser.

Opgaven er skrevet i 2016.

Lærers kommentar

At opgave var fin, dog kunne kilderne strukturers bedre

Indhold

1. Virksomhedsportræt
2. Markedsbeskrivelse
3. Værdikædeanalyse (intern analyse)
4. Omverdens analyse (ekstern analyse)
5. Idéformulering
6. SWOT-analyse

Uddrag

Virksomhedsportræt:

Nordea er en Finanskoncern som arbejder i Norden. Den blev grundlagt i 1997 og kom ind på det danske marked i år 2000. Nordea omsætter for lige knap 3 milliarder kroner. Nordea er en service virksomhed fordi de lever af at arbejde med penge og ikke udbyder et fysisk produkt. Nordea tilbyder en række forskellige produkter. De tilbyder både låneprodukter indenfor B2B markedet Og indenfor B2C markedet. Indenfor B2B tilbyder de valutahandel og kassekredit og finansiel rådgivning. Indenfor B2C bruger tilbyder de boliglån, opsparingsmuligheder og finansiel rådgivning. Nordea arbejder også lidt med B2G fordi, via privat personers køb af statsobligationer laver forbrugeren et lån til staten. Det kan man se med baggrund i artiklen fra Nordeas hjemmeside. Nordea gør brug af en række koncepter.

De arbejder på en til en markedet hvor man får en helt specielt tilpasset løsning og man får personligrådgivning. Hver person har en bankrådgiver tilknyttet som kigger ens finanser igennem og så er der flere afdelinger med hver sit speciale til at rådgive hvert enkelt kunde med det der er behov for. Der bliver ikke arbejdet meget med det samfundsmæssige koncept f.eks. med den nuværende sag om gemte penge i Panama hvor Nordea ikke arbejder i samfundets interesse men igen arbejder for den enkelte forbruger ved at rådgive dem til at gemme penge i skattely. Nordeas placement er hvor der er behov for dem dvs. i byer hvor der er en rimelig befolknings størrelse. Deres produkt er kredit og lån af penge men også opbevarings af kundens penge....

---

Omverdens analyse (ekstern analyse)

Vi har valgt at lave en analyse at Nordeas omverden. Vi har taget de vigtigste aktører med i vores omverdens analyse.

Afhængig omverden

Kunder
Nordea er afhængige af deres kunder, da det er dem som der skal efterspørge Nordeas serviceydelser. De spiller en stor rolle i den afhængige omverden for Nordea. Nordea har 10,5 millioner tilfredse kunder i alt. Deres kundetal er stigende både inden for privatkunder, erhvervskunder og institutionelle kunder. Der er stor tillid til Nordea og de er en af de få banker der har øget deres kundetal under krisen på det ... Køb adgang for at læse mere

Virksomhedsanalyse af Nordea | Afsætning A

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.